Geplaatst op: 06-12-2021
Auteur: Peter Bekkering
NRIT

Transities in de verblijfseconomie

Transities in de verblijfseconomie

Han Verheijden gaat samen Merlijn Pietersma van ZKA en Wander Groot van Leisure Brains, begin 2022 een cursus recreatieve projectontwikkeling opzetten voor gemeenten en recreatieondernemers. Dat vertelde hij tijdens een interview met Marc Gerlings van NRIT op de Recreatie Vakbeurs 2021 in Hardenberg. Daarbij kwamen ook de transities in de verblijfseconomie aan de orde.

Verheijden lichtte het initiatief toe: "Je kunt in deze branche pas goed handelen als je het verdienmodel van andere partijen door hebt. In de recreatiesector heb je het dan bijvoorbeeld over vastgoedpartijen, maar ook over andere ketenpartijen. Hun verdienmodel is voor gemeenten maar ook voor exploitanten vaak helemaal niet transparant. Dus zijn ze afhankelijk van de kreten van de tegenpartij en dat zorgt voor wantrouwen. En voor langere trajecten omdat er weer nieuw onderzoek moet komen. Wij willen dat verdienmodel nu wel transparant maken, zodat gemeenten en exploitanten vervolgens hun eigen speelruimte kunnen bepalen.

Verheijden houdt zich met Verheijden Concepten bezig met conceptontwikkeling in met name attracties en verblijfsaccommodaties. Hij ging aan de hand van een voorbeeld bij de Loosdrechtse Plassen in op het vormgeven van de samenwerking en integratie tussen enerzijds het landschap en anderzijds de ondernemer. "Mijn strategie daarbij is dat aan de ene kant de natuur de ondernemer de kans geeft zijn bedrijf te ontwikkelen. Daarbij doel ik zowel op het gebied van flora en fauna als op het gebied van accommodaties. Maar ook op het gebied van het ‘opvoeden’ van de gasten van de accommodaties. Aan de andere kant vraag ik ook aan natuurbeheerders om meer ruimte te geven aan echte ecolodges, die bedoeld zijn voor kort verblijf. Het gaat dan nadrukkelijk niet om veredelde stacaravans, maar wel om accommodaties van duurzame materialen die ook qua design echt één zijn met de natuur. Als ondernemers dat doen, verhogen ze ook het draagvlak bij natuurbeheerders.”

De laatste jaren krijgt Verheijden steeds meer opdrachten voor plannen en projecten met een sterk hybride karakter. "Campings worden vakantieparken, vakantieparken worden hotels en hotels worden meer vakantieparken.” Hij heeft ook wel een verklaring: "Hotels, zeker in de provincie, hebben eigenlijk al sinds de kredietcrisis veel in de zakelijke markt verloren. Dat betekent dat ze veel meer zijn aangewezen op leisure, die sinds de coronacrisis ook steeds meer binnenlands is. Daarom gaan de hotels zich spiegelen aan de vakantieparken, met hun sfeer en gerichtheid op gezinnen. Tegelijkertijd zie ik ook steeds meer vakantieparken met hotelservice.” Verheijden vindt het terecht dat die richting wordt ingeslagen omdat de consument ernaar vraagt, maar ziet het wel als zijn taak om daarin een balans te vinden. "Je kunt namelijk wel zeggen als vakantiepark dat je hotelservice wilt bieden, maar daarmee ben je nog geen hotelexploitant. Daarom let ik ook op de haken en ogen die het met zich meebrengt.” Voor hotels ziet Verheijden daarnaast mogelijkheden om in een parkomgeving een medium-versie van wellness aan te bieden. Niet te beperkt, maar zeker ook niet te massaal zoals bij grote thermencomplexen.

Omdat in de leisuremarkt de kosten van arbeid sneller stijgen dan de omzetmarges en er bovendien een krapte is op de arbeidsmarkt, pleitte Verheijden ervoor om te kijken naar arbeidsextensievere formules en om meer te letten op efficiencyverbetering. "Het inzetten van de QR-code is een mooi voorbeeld daarvan. Mensen vinden het leuk en het scheelt arbeidskrachten.”

Vooruitkijkend naar de komende tien jaar, heeft Verheijden nog een aantal tips voor ondernemers in de leisurebranche: "Thematiseer niet teveel, bijvoorbeeld met wellness, sport of golf, want het maakt je kwetsbaar. Een tweede tip is: begin op tijd met je bedrijfsopvolging. Als je ouder wordt, wordt je namelijk ook risicomijdender, bovendien pak je niet meer elke trend even gemakkelijk op. En dat heeft als risico dat je bedrijf verouderd en dat het dus voor een opvolger moeilijker is om het over te nemen.”


Trefwoorden: beleid, verblijfsrecreatie, vakantieparken, financiering, exploitatie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Nederlands succes bij PiNCAMP Awards
Nederland ging er op het jaarlijkse PiNCAMP Gala met maar liefst twee awards vandoor. Nina Gravelink van De Achterste Hoef kreeg de Young Talent Award en de Beerze Bulten won in de categorie Innovation and Progress.
20/01/25
Exclusief voor leden
Wie zijn uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar?
Camping De Kleine Wolf in Nederland is uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar. Camping44 in Italië werd de Europese winnaar. Deze campings zijn gekozen door 11.000 kampeerders.
20/01/25
Europa-Park breidt uit met gigantische westernstad
Europa-Park zet grote stappen met de uitbreiding van zijn populaire Camp Resort. Het bestaande gebied wordt getransformeerd tot een indrukwekkende westernstad, genaamd Silver Lake City. T
17/01/25
Exclusief voor leden
MarinaParken breidt uit met overname Camping de Eenhoorn
MarinaParken heeft Camping de Eenhoorn in Schardam overgenomen en gaat deze verder exploiteren onder de naam MarinaPark Bad Markermeer. Deze locatie aan het Markermeer wordt daarmee het zesde vakantiepark in de portfolio van MarinaParken.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...