Kees van der Most ziet grotere rol alleenstaanden, meer korte breaks en meer onthaasten
Omdat er steeds meer eenpersoonshuishouders komen, kiezen steeds meer mensen ervoor om hun vakantie alleen door te brengen of alleen vrijetijdsactiviteiten te ondernemen. Dat zei Kees van der Most, directeur Trends & Tourism, tijdens een interview met Marc Gerlings van NRIT op de Recreatie Vakbeurs 2021 in Hardenberg. Op die beurs speelden onder andere de eenpersoons Tiny Houses op deze trend in.
Van der Most vindt het goed dat vrijetijdsondernemers op deze trend inspelen, maar waarschuwt tegelijkertijd voor te hoge verwachtingen. "Er zal namelijk altijd een groot deel van de alleenstaanden zijn, die ervoor kiest om vrijetijdsbesteding toch samen te doen. Want het sociale, het beleven en het elkaar ontmoeten blijven belangrijke aspecten van vrije tijd en vakantie.”
Een tijdje geleden bracht Van der Most de ‘Toekomstvisie Nederlandse vrijetijdsmarkt 2030’ uit over de Nederlandse vrijetijdsmarkt met een focus op dagrecreatie. Een van de belangrijkste conclusies daarin was dat de markt in de periode 2020-2030 blijft groeien, van 3,6 miljard activiteiten naar zo’n 4 miljard, in een tempo van 1 procent per jaar. "Je ziet ook dat de consument graag meer vrije tijd wil en er vaker op uit zou willen gaan. Daarvoor is meer vrije tijd en meer geld nodig. Onderzoek laat echter ook zien dat die vrije tijd niet echt zal toenemen. En ook de koopkracht niet. Dus zal dat een rem zetten op al te sterke groei.”
Corona zal volgens Van der Most op een aantal terreinen een blijvende impact hebben op de vrijetijdssector. "Zo zie je dat mensen omdat ze meer gaan thuiswerken ook vaker overdag vrijetijdsactiviteiten zullen gaan doen. Ook zie je dat dan de behoefte om buiten de deur vrije tijd door te brengen veel groter is. Mensen willen veranderen van omgeving en mensen ontmoeten.” Van der Most verwacht dat er ook meer korte vrijetijdsmomenten gedurende de dag zullen zijn. "Dat zal vooral een stimulans zijn voor recreatie dichtbij. Om die reden verwacht ik ook dat wandelen en fietsen alleen maar populairder zal worden. Ze zijn laagdrempelig, je kunt ze ook alleen doen en je hoeft er niets voor te plannen. In die ontwikkeling past ook de ontwikkeling van de ’15 minuten’-stad met veel voorzieningen op korte afstand.”
Juist omdat de consument aangeeft er graag meer op uit te willen, ziet Van der Most veel mogelijkheden voor de vrijetijdssector om die ontmoetingen te faciliteren in bijvoorbeeld horeca, wellnesscentrum of bioscoop. "Ik zie daarvan ook al mooie voorbeelden. Zoals de horeca met lange tafels waarbij alleenstaanden met anderen aan een lange tafel kunnen zitten. Of het Parktheater in Eindhoven die het laagdrempeliger wil maken om alleen naar het theater te gaan. Ze ontvangen alleenstaanden met een gastvrouw en brengen hen vervolgens in contact met andere mensen.”
Een andere trend die in de Toekomstvisie naar voren kwam is dat we nog meer gaan onthaasten. "Uit onderzoek kwam naar voren dat maar liefst twee derde van de consumenten op zoek is naar meer rust en balans in het leven. Vrije tijd kan daar een belangrijke rol in spelen en het is niet voor niets dat je nu ziet dat zaken als wandelen in de natuur, wellness en yoga nu heel populair zijn.”