Geplaatst op: 08-12-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

MarketingOost wil vrijetijdseconomie in coalitieakkoorden

MarketingOost wil vrijetijdseconomie in coalitieakkoorden

Marketing Oost heeft een Visiedocument geschreven met als doel dat de vrijetijdseconomie een vaste plek krijgt in de coalitieakkoorden van alle Overijsselse gemeenten. 

De Overijsselse DMO constateert dat steeds meer gemeenten de laatste jaren de toegevoegde waarde van de vrijetijdseconomie ervaren. "Ze zien dat de sector een economische motor is voor de regio, en dat deze de welvaart van inwoners en de leefbaarheid van hun omgeving positief beïnvloedt.”

Integraal beleid essentieel

Als de destinatiemanagementorganisatie van Overijssel is Marketing Oost blij met deze ontwikkeling. "Maar we zien ook dat er nog veel te doen is. Om ook in de toekomst de vruchten van de vrijetijdseconomie te blijven plukken, is het ontwikkelen van integraal beleid op het gebied van recreatie en toerisme essentieel. MarketingOost pleit dan ook voor een prominente plek van de vrijetijdseconomie in het coalitieakkoord van iedere Overijsselse gemeente. In het Visiedocument geven zij 5 redenen waarom en schetsen we de randvoorwaarden.

5 redenen voor een prominente plek voor de vrijetijdseconomie

  1. De vrijetijdseconomie zorgt voor extra externe bestedingen binnen gemeenten
  2. De vrijetijdseconomie is naast een doel ook een middel dat bijdraagt aan de leefbaarheid en brede welvaart van inwoners
  3. De vrijetijdseconomie draagt bij aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat
  4. De vrijetijdseconomie zorgt voor versterking van trots bij bewoners
  5. De vrijetijdseconomie heeft investeringen nodig om de coronacrisis te boven te komen

Wat moeten gemeenten doen?

Om de vrijetijdseconomie (weer) te laten floreren is het volgens MarketingOost nodig om wonen en recreëren hand in hand te laten gaan. Daarom met het vrijetijdsaanbod een prominente plaats innemen bij de start van gebiedsontwikkelingen. De sector moet daarnaast inzetten op het leggen van cross-sectorale verbindingen en sturen op bestemmingen in balans. Belangrijk is ook in te zetten op het versterken van duurzaamheid en inclusie. Daartoe is sturen op bewuste bestemmingen met betere beschikbare en toegankelijke data. Voor een gezonde bijdrage aan de Overijsselse vrijetijdseconomie is het belangrijk dat de vraag gestimuleerd wordt bij de gewenste doelgroepen. 

Link: https://www.marketingoost.nl/hoqinog/2021/12/5-redenen-waarom-toerisme-en-recreatie-een-prominente-plek-verdient-in-ieder-gemeentelijk-coalitieakkoord_overlap-artikel-ZKA-2.pdf
Trefwoorden: beleid, dmo's, vvv's, belangenbehartiging, Overijssel, gemeenten, gemeenteraadsverkiezingen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.