NRIT wordt nieuwe mediapartner LDA
NRIT is vanaf 2022 de mediapartner van de Landelijke Data Alliantie (LDA). In het magazine Recreatie & Toerisme (R&T) en op het kennisplatform www.nritmedia.nl is dan structureel ruimte voor content over de activiteiten en aandachtsgebieden van de LDA. Ook verschijnt er in het eerste kwartaal van volgend jaar een LDA-jaarspecial.
Dit partnerschap draagt bij aan het verwezenlijken van de ambitie van de LDA om te komen tot één landelijk kennisnetwerk om beschikbare data en inzichten over toerisme van, naar en in Nederland samen te brengen, te delen en waar nodig te versterken.
Voor de redactie van NRIT is het belangrijk dat ze rechtstreeks voeling krijgen met de vele belangrijke en innovatieve onderzoeken die onder de hoede van de LDA plaatsvinden en ontwikkeld worden. "We hadden al een sterk netwerk rond toeristisch onderzoek maar zijn heel blij dat we nu een formeel en rechtstreeks lijntje hebben met de LDA", zegt Ton Vermeulen van NRIT. "We zien dat de sector steeds meer datagedreven gaat werken en de projecten van de LDA geven daar voeding aan. Wij zijn blij dat we in de communicatie naar de sector onze rol daarin nog beter kunnen oppakken."
In het decembernummer van R&T verschijnt al het eerste artikel: Eerste datahub voor Nederlandse vrijetijdseconomie. Deze hub biedt ondernemers, overheden en kennisinstituten de mogelijkheid alle beschikbare relevante data en informatie op het gebied van toerisme en recreatie met elkaar te delen. Het project is mogelijk gemaakt met steun van de Landelijke Data Alliantie en dient als lichtend voorbeeld voor andere provincies en DMO’s. Het mooie van het hub-concept is dat deze relatief eenvoudig kunnen worden gekloond en gekoppeld aan andere hubs.