Geplaatst op: 14-12-2021
Auteur: Marc Gerlings

Metershoog beeld Frida Kahlo blikvanger voor Assen

Metershoog beeld Frida Kahlo blikvanger voor Assen
Plaatsing van de buste op 13 januari. Foto: Sake Elziniga.
Met de plaatsing op maandag 13 december 2021 van een vijf meter hoge buste van kunstenaar Frida Kahlo op de kop van de Vaart is de Frida in Assen city experience compleet. Dit is een gratis kunstroute door de binnenstad van Assen langs veertien kunstwerken, waarvan de makers zich hebben laten inspireren door de wereldberoemde Mexicaanse kunstenaar. 

Binnenstadsorganisatie Vaart in Assen ontwikkelde de route met het Drents Museum, waar tot en met 27 maart 2022 de tentoonstelling Viva la Frida! Life and art of Frida Kahlo te zien is. Het metershoge beeld is op maandag 13 december onthuld door Harry Tupan, algemeen directeur van het Drents Museum.
 
Het driedimensionale beeld van Frida Kahlo (1907-1954) is een ontwerp van 178 Aardige Ontwerpers in samenwerking met Gijs van Kooten uit Utrecht en geproduceerd door Blow-Up Industry uit Groningen. De buste is bijna vijf meter hoog en drieënhalf meter breed. Het beeld van Frida Kahlo is mogelijk gemaakt door de gemeente Assen en Ondernemersfonds Assen. Voor Assenaar Eelco Bügel, eigenaar van Blow-Up Industry, was het een eer om de buste te vervaardigen. "We kunnen met onze machines alles maken van geperst piepschuim met een hufter proof coating. Zo hebben we bijvoorbeeld de letters van I Amsterdam en de set van Nikki Tutorials in Madam Tussauds gemaakt. Ik vind het erg bijzonder dat ik nu iets voor mijn eigen Assen heb kunnen maken", aldus Bügel. 

Frida in Assen city experience

De gratis wandelroute leidt langs veertien kunstwerken door het centrum van Assen. Het gaat om levensgrote muurschilderingen en bijzondere kunstobjecten in de openbare ruimte. De route kan tot en met 27 maart 2022 op elk gewenst moment gelopen worden met een folder als gids. De folder is bij het Drents Museum en de VVV Assen te verkrijgen en online via www.ditisassen.nl op te vragen. Door de bij de kunstwerken geplaatste QR-codes te scannen, kom je meer over de kunstwerken en de makers te weten.

Viva la Frida!

In het Drents Museum zijn sinds 8 oktober 2021 twee van ‘s werelds belangrijkste Frida Kahlo-collecties te bewonderen. Naast schilderijen en tekeningen zijn ook Kahlo's persoonlijke bezittingen als kleding, beschilderde korsetten en sieraden te zien. Het is voor het eerst dat deze collecties samen worden getoond. Hiervoor werkt het museum samen met Museo Dolores Olmedo en Museo Frida Kahlo (voorheen La Casa Azul, het Blauwe Huis) in Mexico-Stad. Het is inmiddels een traditie dat bij grotere internationale tentoonstellingen van het Drents Museum een blikvanger op de kop van de Vaart wordt geplaatst, zoals een Chinese draak (2008), een beeld van Lenin (2012/2013), een Mayatempel (2016), een Amerikaans Vrijheidsbeeld (2017/2018) en de Rialtobrug (2019).
Trefwoorden: Assen, kunst, cultuur, marketing, route, leisure

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.