Lockdown met kerst groot drama voor de gastvrijheidssector
"Een niet te beschrijven groot drama”, aldus Kees van Wijk, voorzitter Gastvrij Nederland, in reactie op de nieuwe lockdown. "Ondernemers uit onze sector betalen eigenlijk de prijs voor de trage boostercampagne van dit kabinet”, oordeelt hij ongewoon hard.
Al geruime tijd dringt Gastvrij Nederland er op aan dat aan dat het kabinet betere, effectievere en slimmere interventies pleegt door (1) verhogen vaccinatiegraad specifieke doelgroepen, (2) versneld inzetten op de 3e prik, (3) inzetten medicatie en (4) uitbreiden IC capaciteit! Het trage tempo van de boostercampagne vertaalt zich nu helaas in een nieuwe complete lockdown. Weer moet de gastvrijheidssector het ontgelden. De vakantieparken zitten vol, de boekingen verdrievoudigden afgelopen week. Het is net als vorig jaar een karige beleving. Evenementen, horeca, cultuur en reissector worden hard geraakt.
Omikron bezorgt zoveelse klap
Natuurlijk moet de overheid de snel oprukkende Omikron-variant de kop indrukken, maar voor al die ondernemers uit de brede gastvrijheidssector is dit de zoveelste klap. Achter iedere theatermaker, reisagent, cafébaas, campingeigenaar, pleziervaartschipper, beurs- en eventorganisator en al die andere ondernemers staat ook een man of vrouw, die zich diep in de schulden moet steken om zijn of haar bedrijf te redden. "Het feit dat we van lockdown naar lockdown strompelen, berokkent enorme financiële, economische en maatschappelijke schade”, zegt Van Wijk. Het belang van ondernemers moet voortdurend wijken.
Hoe sneller er een plan voor de lange termijn ligt, hoe beter, vindt Gastvrij Nederland. Want op deze manier houdt niemand het vol, en zeker de ondernemers uit deze sector niet.
Hoop horeca op mooie afsluiting van het jaar vervliegt
Horecaondernemers hebben de afgelopen weken met het laatste sprankje hoop alles op alles gezet om er met kerst toch iets van te maken; deze nieuwe lockdown komt dan ook hard aan. De decembermaand staat in de horeca normaal in het teken van veel festiviteiten zoals bedrijfsfeesten, (kerst)borrels, uitgebreide diners, dagjes uit of weekendjes weg. De feestmaand die zó belangrijk is voor de héle branche valt nu voor het tweede jaar op rij in duigen. Met de tot nu toe geldende avondlockdown hebben ondernemers de afgelopen periode al belangrijke beslissingen moeten nemen qua planning, personeelsinzet en inkoop. De bestellingen bij de groothandel zijn inmiddels geplaatst en voor een groot deel ook al uitgeleverd; om 5 voor 12 kunnen deze bestellingen niet meer worden teruggedraaid.
Compensatie voor inkoop waar geen omzet tegenover zal staan
Brancheorganisatie van de horeca KHN is van mening dat horecaondernemers gecompenseerd moeten worden voor de inkoop voor de kerstperiode waar geen omzet tegenover zal staan. Ondernemers zitten nog steeds met flinke schulden van eerdere lockdowns, die kunnen dit er echt niet bij hebben. KHN pleit daarom voor een extra subsidie Horeca Voorraad en Aanpassingen (HVA). Zoals die eind vorig jaar ook is ingevoerd toen de horeca van de ene op de andere dag werd gesloten.
Ook pleit KHN voor een duidelijke exit strategie die de horeca duidelijkheid moet geven voor de komende weken, maar ook voor de komende jaren. Een duidelijke visie én plan moet voorkomen dat we keer op keer te maken krijgen met nieuwe maatregelen die de branche kapot maken. Tevens moeten er structurele financiële oplossingen komen die verder gaan dan alleen de TVL en NOW.
Topics:Beleid, Dagrecreatie, Horeca, Leisure, Toerisme, Verblijfsrecreatie
Trefwoorden: lockdown, kerst 2021, beleid