Geplaatst op: 20-12-2021
Auteur: Marc Gerlings

Lockdown met kerst groot drama voor de gastvrijheidssector

Lockdown met kerst groot drama voor de gastvrijheidssector
"Een niet te beschrijven groot drama”, aldus Kees van Wijk, voorzitter Gastvrij Nederland, in reactie op de nieuwe lockdown. "Ondernemers uit onze sector betalen eigenlijk de prijs voor de trage boostercampagne van dit kabinet”, oordeelt hij ongewoon hard.

Al geruime tijd dringt Gastvrij Nederland er op aan dat aan dat het kabinet betere, effectievere en slimmere interventies pleegt door  (1) verhogen vaccinatiegraad specifieke doelgroepen, (2) versneld inzetten op de 3e prik, (3) inzetten medicatie en (4) uitbreiden IC capaciteit! Het trage tempo van de boostercampagne vertaalt zich nu helaas in een nieuwe complete lockdown. Weer moet de gastvrijheidssector het ontgelden. De vakantieparken zitten vol, de boekingen verdrievoudigden afgelopen week. Het is net als vorig jaar een karige beleving. Evenementen, horeca, cultuur en reissector worden hard geraakt.

Omikron bezorgt zoveelse klap

Natuurlijk moet de overheid de snel oprukkende Omikron-variant de kop indrukken, maar voor al die ondernemers uit de brede gastvrijheidssector is dit de zoveelste klap. Achter iedere theatermaker, reisagent, cafébaas, campingeigenaar, pleziervaartschipper, beurs- en eventorganisator en al die andere ondernemers staat ook een man of vrouw, die zich diep in de schulden moet steken om zijn of haar bedrijf te redden. "Het feit dat we van lockdown naar lockdown strompelen, berokkent enorme financiële, economische en maatschappelijke schade”, zegt Van Wijk. Het belang van ondernemers moet voortdurend wijken.

Hoe sneller er een plan voor de lange termijn ligt, hoe beter, vindt Gastvrij Nederland. Want op deze manier houdt niemand het vol, en zeker de ondernemers uit deze sector niet.

Hoop horeca op mooie afsluiting van het jaar vervliegt

Horecaondernemers hebben de afgelopen weken met het laatste sprankje hoop alles op alles gezet om er met kerst toch iets van te maken; deze nieuwe lockdown komt dan ook hard aan. De decembermaand staat in de horeca normaal in het teken van veel festiviteiten zoals bedrijfsfeesten, (kerst)borrels, uitgebreide diners, dagjes uit of weekendjes weg. De feestmaand die zó belangrijk is voor de héle branche valt nu voor het tweede jaar op rij in duigen. Met de tot nu toe geldende avondlockdown hebben ondernemers de afgelopen periode al belangrijke beslissingen moeten nemen qua planning, personeelsinzet en inkoop. De bestellingen bij de groothandel zijn inmiddels geplaatst en voor een groot deel ook al uitgeleverd; om 5 voor 12 kunnen deze bestellingen niet meer worden teruggedraaid.  
 

Compensatie voor inkoop waar geen omzet tegenover zal staan

Brancheorganisatie van de horeca KHN is van mening dat horecaondernemers gecompenseerd moeten worden voor de inkoop voor de kerstperiode waar geen omzet tegenover zal staan. Ondernemers zitten nog steeds met flinke schulden van eerdere lockdowns, die kunnen dit er echt niet bij hebben. KHN pleit daarom voor een extra subsidie Horeca Voorraad en Aanpassingen (HVA). Zoals die eind vorig jaar ook is ingevoerd toen de horeca van de ene op de andere dag werd gesloten. 

Ook pleit KHN voor een duidelijke exit strategie die de horeca duidelijkheid moet geven voor de komende weken, maar ook voor de komende jaren. Een duidelijke visie én plan moet voorkomen dat we keer op keer te maken krijgen met nieuwe maatregelen die de branche kapot maken. Tevens moeten er structurele financiële oplossingen komen die verder gaan dan alleen de TVL en NOW.
Trefwoorden: lockdown, kerst 2021, beleid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies