Geplaatst op: 20-12-2021
Auteur: Marc Gerlings

Lockdown met kerst groot drama voor de gastvrijheidssector

Lockdown met kerst groot drama voor de gastvrijheidssector
"Een niet te beschrijven groot drama”, aldus Kees van Wijk, voorzitter Gastvrij Nederland, in reactie op de nieuwe lockdown. "Ondernemers uit onze sector betalen eigenlijk de prijs voor de trage boostercampagne van dit kabinet”, oordeelt hij ongewoon hard.

Al geruime tijd dringt Gastvrij Nederland er op aan dat aan dat het kabinet betere, effectievere en slimmere interventies pleegt door  (1) verhogen vaccinatiegraad specifieke doelgroepen, (2) versneld inzetten op de 3e prik, (3) inzetten medicatie en (4) uitbreiden IC capaciteit! Het trage tempo van de boostercampagne vertaalt zich nu helaas in een nieuwe complete lockdown. Weer moet de gastvrijheidssector het ontgelden. De vakantieparken zitten vol, de boekingen verdrievoudigden afgelopen week. Het is net als vorig jaar een karige beleving. Evenementen, horeca, cultuur en reissector worden hard geraakt.

Omikron bezorgt zoveelse klap

Natuurlijk moet de overheid de snel oprukkende Omikron-variant de kop indrukken, maar voor al die ondernemers uit de brede gastvrijheidssector is dit de zoveelste klap. Achter iedere theatermaker, reisagent, cafébaas, campingeigenaar, pleziervaartschipper, beurs- en eventorganisator en al die andere ondernemers staat ook een man of vrouw, die zich diep in de schulden moet steken om zijn of haar bedrijf te redden. "Het feit dat we van lockdown naar lockdown strompelen, berokkent enorme financiële, economische en maatschappelijke schade”, zegt Van Wijk. Het belang van ondernemers moet voortdurend wijken.

Hoe sneller er een plan voor de lange termijn ligt, hoe beter, vindt Gastvrij Nederland. Want op deze manier houdt niemand het vol, en zeker de ondernemers uit deze sector niet.

Hoop horeca op mooie afsluiting van het jaar vervliegt

Horecaondernemers hebben de afgelopen weken met het laatste sprankje hoop alles op alles gezet om er met kerst toch iets van te maken; deze nieuwe lockdown komt dan ook hard aan. De decembermaand staat in de horeca normaal in het teken van veel festiviteiten zoals bedrijfsfeesten, (kerst)borrels, uitgebreide diners, dagjes uit of weekendjes weg. De feestmaand die zó belangrijk is voor de héle branche valt nu voor het tweede jaar op rij in duigen. Met de tot nu toe geldende avondlockdown hebben ondernemers de afgelopen periode al belangrijke beslissingen moeten nemen qua planning, personeelsinzet en inkoop. De bestellingen bij de groothandel zijn inmiddels geplaatst en voor een groot deel ook al uitgeleverd; om 5 voor 12 kunnen deze bestellingen niet meer worden teruggedraaid.  
 

Compensatie voor inkoop waar geen omzet tegenover zal staan

Brancheorganisatie van de horeca KHN is van mening dat horecaondernemers gecompenseerd moeten worden voor de inkoop voor de kerstperiode waar geen omzet tegenover zal staan. Ondernemers zitten nog steeds met flinke schulden van eerdere lockdowns, die kunnen dit er echt niet bij hebben. KHN pleit daarom voor een extra subsidie Horeca Voorraad en Aanpassingen (HVA). Zoals die eind vorig jaar ook is ingevoerd toen de horeca van de ene op de andere dag werd gesloten. 

Ook pleit KHN voor een duidelijke exit strategie die de horeca duidelijkheid moet geven voor de komende weken, maar ook voor de komende jaren. Een duidelijke visie én plan moet voorkomen dat we keer op keer te maken krijgen met nieuwe maatregelen die de branche kapot maken. Tevens moeten er structurele financiële oplossingen komen die verder gaan dan alleen de TVL en NOW.
Trefwoorden: lockdown, kerst 2021, beleid

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producenten- en Glampingplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...