Geplaatst op: 01-01-2022
Auteur: NRIT redactie

Lockdown kost vakantiedagen van gezinnen

Lockdown kost vakantiedagen van gezinnen
De lockdown heeft voor de vrijetijdssector een lastige bijwerking, het kost vakantiedagen bij gezinnen. Dat is net een belangrijke doelgroep voor toerisme en recreatie.

60 procent van de ouders wil betere afspraken voor het combineren van werk en zorg tijdens lockdowns. Vooral een flexibele opstelling/begrip van de werkgever (33%) en extra betaald verlof (27%) zijn volgens de ouders goede oplossingen. Dat blijkt uit een enquête die de FNV afgelopen vier dagen heeft gehouden. Ruim 1500 leden uit sectoren als handel, bouw, industrie, zorg en welzijn, overheid, onderwijs en financiële dienstverlening deden daaraan mee.

FNV-vicevoorzitter FNV Kitty Jong: "Dit is nu al de derde lockdown van de scholen, de vraag is hoe ouders dit moeten oplossen. Er ontbreekt, ook hiervoor, een langere termijnvisie bij het kabinet. Met veel stress, passen en meten komen ouders deze week wel weer door. Maar er is geen perspectief of oplossing voor de toekomst. Leden van de FNV geven aan dat ze  behoefte hebben aan goede afspraken met de werkgever én extra betaald verlof. Jong: ‘Wij zijn ongeveer het enige land in Europa dat niets ter ondersteuning voor ouders heeft geregeld. Nu corona langer lijkt te blijven, is dat echt nodig."

Vakantiedagen opnemen

Ruim een kwart van de ouders ziet deze week al niet, hoe ze het goed moet regelen, 43% vindt het vervelend, maar ziet wel oplossingen. 20% brengt de kinderen toch noodgedwongen naar oma en opa, eenzelfde percentage werkt thuis door terwijl de kinderen er ook zijn. Een op de tien neemt vakantiedagen op.

Bijna 47% van de leden geeft aan, wel steun en begrip van werkgevers te ervaren, maar een meerderheid zegt dat de werkgever geen maatregelen heeft getroffen. Bijna een kwart zegt dit niet te weten. Dat betekent dat maar een kwart van de werkgevers wel maatregelen heeft genomen. Een enkele werkgever kent ouders extra verlof toe, of maakt afspraken om het werk op een later moment in te halen.
Trefwoorden: lockdown, vakantie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

31/12/24
Klimrijk Brabant breekt alle records: 50.665 bezoekers in 2024
Het was een jaar om nooit te vergeten voor Klimrijk Brabant. Het klimbos in Veldhoven heeft 2024 afgesloten met een ongekend bezoekersrecord: maar liefst 50.665 avonturiers hebben de klim uitdagingen aangenomen
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
20/12/24
DierenPark Amersfoort opent nieuwe Chimpanseevallei
DierenPark Amersfoort heeft de deuren geopend van haar nieuwste themagebied: de Chimpanseevallei. Bezoekers kunnen nu oog in oog staan met deze bijzondere primaten in een volledig vernieuwde omgeving.
06/12/24
Beekse Bergen opent tropisch binnenspeelparadijs: Speelland Indoor
Beekse Bergen breidt deze winter uit met een nieuwe attractie: Speelland Indoor. Speelland Indoor bevindt zich op het terrein van Speelland Beekse Bergen, waar bezoekers in het voorjaar en de zomer kunnen genieten van dagrecreatie rond het Victoriameer.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.