Geplaatst op: 02-01-2022
Auteur: Marc Gerlings

Zuiderzeemuseum zet eerste crowdfundingactie op

Beleving in miniatuurwereld van het museum

Zuiderzeemuseum zet eerste crowdfundingactie op
Impressie van de beleving van de gerestaureerde maquette. Impressie: Synergique.
Het Zuiderzeemuseum heeft voor het eerst in zijn geschiedenis een crowdfundingactie opgestart. Aanleiding hiervoor is een bijzonder object; een houten maquette van het buitenmuseum, die al bijna 20 jaar lang in het depot is opgeslagen. Het museum wil de maquette graag restaureren, verlevendigen én op de 75ste verjaardag in 2023 weer presenteren aan zijn bezoekers. 

Om dit te kunnen realiseren is 30.000 euro nodig. Het Zuiderzeemuseum roept de hulp in van het publiek en hoopt met deze actie voldoende geld op te halen om deze unieke maquette nieuw leven in te blazen.      

Stephan Warnik, algemeen directeur Zuiderzeemuseum: "De maquette is oorspronkelijk gemaakt ter ere van de opening van het buitenmuseum. In 1983 kreeg vrijwilliger Sijfert Smit de opdracht tot het maken ervan. Tien jaar lang werkte hij in zijn eentje op een zolderkamer in het buitenmuseum aan dit project. Zijn dochter, Sylvia Smit, weet het zich nog goed te herinneren: "Ik heb de werkkamer van mijn vader in die periode regelmatig bezocht. Ik kan mij nog herinneren, dat de radio altijd aanstond en de geur van hout de kamer vulde.”           

Maquette wordt een miniatuurbeleving

De maquette van het buitenmuseum is ongeveer 3,5 x 5 meter groot en bevat alle bouwwerken die ook nu nog in het buitenmuseum terug te vinden zijn; van de kalkovens tot de molen en van de muziekkapel tot de brug van Jorwert. Stephan Warnik, directeur van het Zuiderzeemuseum, over de restauratie: "Deze maquette trekt je meteen het museum in. Je ziet in één oogopslag de omvang van het buitenmuseum en de verscheidenheid van de diverse panden, tuinen en grachten. Met één druk op de knop kunnen bezoekers straks de wieken van de molens laten draaien, rook uit de schoorstenen van de kalkovens laten komen en een bootje door de grachten laten varen. Ook willen we er naast animaties bijzondere wetenswaardigheden over de bouw van het buitenmuseum aan toevoegen door middel van foto’s, video’s en verhalen op touchscreens.” 

Tegenprestaties

De crowdfundingactie loopt van 13 december 2021 tot en met 17 januari 2022 en hiervoor is een speciale donatiepagina aangemaakt: www.zuiderzeemuseum.nl/maquette. Donateurs dragen niet alleen een steentje bij aan de restauratie en verlevendiging van de maquette, maar ontvangen er ook iets bijzonders terug. Voor bijvoorbeeld een donatie van 25 euro ontvangt de donateur een uitnodiging voor het bijwonen van de onthulling van de maquette op de verjaardag van het Zuiderzeemuseum. Wil je jezelf als miniatuur terugzien in de maquette? Dat kan al met een donatie van 150 euro. Voor een exclusieve overnachting in het buitenmuseum staat een bedrag van 1.500 euro.  


Topics:Cultuur
Trefwoorden: museum, crowdfunding, actie,

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.