Geplaatst op: 27-12-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Europese Rekenkamer: Europa moet nieuwe toerismestrategie ontwikkelen

Europese Rekenkamer: Europa moet nieuwe toerismestrategie ontwikkelen

Europa moet een nieuwe toerismestrategie ontwikkelen waarmee uitdrukkelijk wordt ingezet op het bevorderen van investeringen die bijdragen aan een duurzamere vorm van toerisme. Dat schrijft de Europese Rekenkamer in een speciaal verslag waar ze het Europese toeristische beleid en steunmaatregelen tussen 2014 en 2020 heeft geëvalueerd. 

De Rekenkamer ziet dat de toeristische sector in de Europese Unie een ongekende schok heef ondervonden van de COVID-19-pandemie. Een sector die heel belangrijk is voor de Europese economie. De Europese Unie is de meest bezochte regio ter wereld. In 2019 ontving de EU-27 ongeveer 539 miljoen internationale toeristen, bijna 37 % van het wereldwijde totaal. In datzelfde jaar bedroegen de opbrengsten uit internationaal toerisme van de EU-27 383 miljard EUR, 28,9 % van de totale omzet van de toeristische sector wereldwijd. Voor de pandemie was toerisme in de EU goed voor 9,9% van het bruto binnenlands product van de EU en was 11,6% van alle banen in de EU eraan toe te schrijven. Tussen 2019 en 2020 gingen in de EU ongeveer twee miljoen banen in de reis- en toeristische sector verloren en halveerde de bijdrage van de sector aan het bbp (van circa 10 % naar 5 % van het bbp).

Europees Toerisme bijdrage BBP en werkgelegenheid

Miljarden naar toerisme via EFRO

De EU speelt een complementaire rol op het gebied van toerismebeleid door de acties die worden ondernomen door de lidstaten te ondersteunen en coördineren. In de periode 2014-2020 was er geen specifiek EU-budget voor toerisme. Er kon via diverse EU-programma’s financiële steun aan de toeristische sector worden verstrekt. Dit is ook voor de periode 2021-2027 weer het geval. Met name het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) is hierbij relevant. Het EFRO verstrekt het leeuwendeel van de financiële EU-steun voor rechtstreeks aan toerisme gerelateerde investeringen: circa 6,4 miljard EUR in de periode 2007-2013 en circa 4,3 miljard EUR voor de periode 2014-2020 tot nu toe. In de periode 2014-2020 gingen de meeste EFRO-middelen voor toerisme naar Griekenland, Hongarije, Italie en Polen. Nederland maakte geen aanspraak op deze middelen. 

"De COVID-19-pandemie heeft een dramatische impact gehad op de toeristische sector in de EU: het aantal toeristen en de inkomsten uit het toerisme zijn drastisch gedaald”, aldus Pietro Russo, het lid van de Europese Rekenkamer dat verantwoordelijk is voor het verslag. "Maar deze acute schok is niet de enige uitdaging waarmee de toeristische sector in de EU te maken krijgt. Deze wordt nu geconfronteerd met andere uitdagingen op de langere termijn die samenhangen met de groene en digitale transformatie, het concurrentievermogen, de duurzaamheid en veerkracht van de sector.”

De EFRO-subsidies zijn door de Europese Rekenkamer onder de loep genomen. In het algemeen constateerden de onderzoekers dat de acties van de Commissie in de periode 2014-2020 ter ondersteuning van de toeristische sector in de EU deels doeltreffend waren. "Met de financiële steun uit het EFRO voor publieke investeringen in toerisme is in 2014-2020 een bijdrage geleverd aan de nationale en EU-doelstellingen voor toerisme, maar door tekortkomingen bij de selectie van projecten was de doeltreffendheid ervan beperkt.” Waar de auditors voorbeelden aantroffen van financiering van toerisme in de EU met minder positieve impact dan gehoopt, had dit meestal een van de volgende drie redenen: projecten waarvoor financiering was ontvangen, stonden los van andere toeristische infrastructuur, of er was niet genoeg moeite gedaan om de projecten doeltreffend op de markt te brengen of de ondersteunde infrastructuur werd hoofdzakelijk door de plaatselijke gemeenschap gebruikt, en niet door bezoekers.

Nieuwe toerismepatronen

De Europese Rekenkamer schrijft dat de meeste deskundigen van internationale organisaties met wie ze spraken, verwachten dat er op de korte termijn, zodra de onmiddellijke effecten van de COVID-19-pandemie zijn overwonnen, er op toeristisch gebied met name vraag zal zijn naar binnenlandse en regionale vakanties en korte reizen. Er is echter ook sprake van aanzienlijke uitdagingen voor de ontwikkeling van de toeristische sector in de EU op de middellange en lange termijn, in het bijzonder met betrekking tot de groene transformatie, de digitalisering en de integratie van nieuwe technologieën, het concurrentievermogen en de veerkracht ervan. 

Nieuwe Patronen in Toerisme

Tegelijkertijd worden er ook nieuwe patronen zichtbaar in het gedrag van toeristen, die een afspiegeling vormen van enkele van de hierboven genoemde uitdagingen. De toekomstige vraag naar toeristische diensten zal waarschijnlijk worden gekenmerkt door een groter milieubewustzijn, meer gebruik van digitale diensten en nieuwe technologieën, een verschuiving naar meer gepersonaliseerde reiservaringen, het welzijn van en betere interacties met lokale gemeenschappen en culturen en toenemende aandacht voor veiligheids- en gezondheidsprotocollen.

Nieuwe strategie voor toerisme-ecosysteem van de EU

De laatste Europese toerismestrategie dateert uit 2010. Sindsdien is die strategie ongewijzigd alhoewel er twee keer (2015 en 2019) andere prioriteiten zijn benoemd. Het advies van de Europese Rekenkamer om een nieuwe toerismestrategie te ontwikkelen wordt ondersteund vanuit het Europese Parlement en de Raad Concurrentievermogen. Teneinde een doeltreffende agenda voor toerisme voor 2030 te ontwikkelen, moet de Europese Commissie volgens het advies van de Rekenkamer een nieuwe geconsolideerde strategie voor het toerisme-ecosysteem van de EU opstellen. In deze strategie, die moet worden ontwikkeld in samenwerking met de lidstaten, moet aandacht worden besteed aan de EU-doelstelling van groener en duurzamer toerisme en manieren om de gevolgen van de COVID-19-pandemie het hoofd te bieden. In de strategie moeten ook de noodzakelijke acties en tijdschema’s worden gespecificeerd en moet rekening worden gehouden met de wijze waarop de beschikbare EU-financiering (onder meer in het kader van de herstel- en veerkrachtfaciliteit) wordt gebruikt voor investeringen in toerisme die bijdragen tot de verwezenlijking van deze doelstellingen. Medio 2022 moet deze strategie gereed zijn. Daarnaast moeten in de operationele programma’s van EFRO rekening worden gehouden met de bestaande EU-, nationale en regionale toerismestrategieën. Bovendien moet worden gewerkt met een gemeenschappelijke outputindicator. De projecten die de nationale overheden voordragen voor EFRO-ondersteuning moeten:

  • berusten op een toereikende analyse van de vraag en behoefteanalyse, waardoor het risico van ondoeltreffendheid tot een minimum wordt beperkt;
  • zijn afgestemd met projecten in nabijgelegen gebieden, zodat overlapping en concurrentie worden vermeden;
  • een impact op de bevordering van de toeristische activiteit in de regio hebben die niet beperkt is tot het project zelf, en
  • duurzaam zijn en in de jaren na afronding ervan adequaat zullen worden voortgezet.

De Europese Commissie heeft de aanbevelingen van de Rekenkamer aanvaard.

Link: https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/INSR21_27/INSR_EU-invest-tourism_NL.pdf
Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, toerisme, Europese unie, subsidies

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies