Geplaatst op: 28-12-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Kwart meer boekingsomzet voor vakantieparken

Kwart meer boekingsomzet voor vakantieparken

Het jaar is bijna ten einde. Hoe hebben de Nederlandse vakantieparken het gedaan? Dat kunnen we destilleren uit de benchmark van Stratech waar meer dan 100 bedrijven hun boekingen verwerken. 

Over de gehele markt gekeken, ziet Stratech een totale omzetverhoging van 22,2% tegenover een verhoging van het aantal reserveringen van 14,9%. Dit is echter inclusief jaarplaatsen, seizoenplaatsen en ligplaatsen en geeft daardoor een enigszins vertekend beeld. Filteren we deze benchmarktypes uit de cijfers, dan is de omzetverhoging zelfs 26,3% tegen een verhoging van 16,7% van het aantal reserveringen. Daarbij moeten we wel in ogenschouw nemen dat dit boekingsomzet betreft en geen bedrijfsomzet waar bijvoorbeeld omzet uit horeca, winkel, verhuur en activiteiten deel van uitmaakt. Vanwege de lockdowns kan die wel eens lager liggen.

StratechBenchmark

Bezetting hoger

De hogere omzet wordt vooral veroorzaakt door een hogere bezettingsgraad. Waar deze in 2020 41,58% was, is deze dit jaar 53,83%. De gemiddelde nachtprijs is daarbij gestegen van € 69,48 naar € 70,85. De combinatie van de bezetting en de nachtprijs is de RevPAR: revenue per available room, oftewel de omzet per beschikbaar object. Deze ligt voor 2021 32,0% hoger dan in 2020 en groeide van € 28,89 naar € 38,14. 

Veel meer boekingen voor decembervakantie

Sinds de persconferentie van 14 december zien ze een flinke stijging in het aantal boekingen voor de (verlengde) kerstvakantie. Het lijkt erop dat veel mensen hebben besloten maar het meeste van die week te maken en een weekje op vakantie te gaan naar een vakantiepark. In de afgelopen 7 dagen zijn er 47,9% meer reserveringen gemaakt voor de rest van het jaar dan vorig jaar het geval was in dezelfde week.

Verwachtingen voor 2022 goed

Parken zetten hun aanbod voor het volgende jaar steeds eerder open. Hierdoor hebben gasten de mogelijkheid om bijvoorbeeld al tijdens hun Hemelvaartsverblijf te boeken voor Hemelvaart van het daaropvolgende jaar. Dit is deels een verklaring voor de cijfers die we op dit moment zien voor 2022. De boekingen year to date (YTD) lopen 30,5% voor tegen een omzetverhoging van 73,7%. Hierin zien we vooral een stijging voor verhuurobjecten, waar de omzet voor 2022 op dit moment 109,9% hoger ligt dan vorig jaar op hetzelfde moment het geval was voor 2021.

Link: https://www.stratech.nl/recreatie/nieuws/benchmark-update-terugblik-2021,-vooruitblik-2022.html?utm_source=nrit&utm_medium=referral&utm_campaign=rcse&utm_content=benchmark-update-dec-2021
Trefwoorden: verblijfsreceatie, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, omzet, boekingen

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producenten- en Glampingplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...