Geplaatst op: 15-12-2021
Auteur: Marc Gerlings
NRIT
Publicatie: R&T 2021-5

6 sprekers over lessen in doorzetten van transitie

4 november Start-up energy

6 sprekers over lessen in doorzetten van transitie

Het online evenement ‘Vanuit crisis naar transitie’ leverde veel geïnteresseerde kijkers op. Iedereen in het vakgebied ziet en voelt de grote veranderingen aan, zoals de klimaat- en duurzaamheidstransitie. De uitzending van NRIT, LOTM en Kennisnetwerk Destinatie Nederland leverde concrete tips op voor een succesvolle transitie. "Blijf nieuwe dingen proberen tijdens een crisis,” gaf onder meer Martijn Westerbrink (dEVENTer) de kijker mee.

Aan de slag door CO2-belasting

De uitzending startte met Jos van der Sterren over het vorig jaar opgerichte Europese netwerk Tourban (zie www.tourban.eu). "De kernvraag is de transitie naar een duurzame bedrijfsvoering en hoe je dat doet. Er blijft wel een spanningsveld tussen duurzame oplossingen maar de consument wil er niet méér voor betalen, verwachten de ondernemers.” Als tip om toch in de sector de maatschappelijk gewilde transitie erdoor te krijgen is de overheid er bij te betrekken door helder te zijn naar ondernemers. Tegelijkertijd heft die overheid een heffing waardoor ondernemers wel moeten. "Door de komende CO2-belasting moeten ondernemers aan de slag met duurzaam toerisme. Er is nu nog een gebrek aan kennis en goed opgeleide mensen voor deze ontwikkeling. Ondernemers verwachten meer duidelijke regels van de overheid zodat ze weten waar ze aan toe zijn.”

Wat hebben jij en je partners nodig?

Saskia Griep van touroperator Better Places weet als geen ander hoe je de transitie inzet en volhoudt. Dit zijn haar tips. "Straks komt er klimaatverandering en daar willen we op voorbereid zijn als touroperator. Daarom hebben we de stap naar Europa gemaakt tijdens de coronacrisis,” zegt de voorheen verre reizenspecialist. "In het diepste van de crisis, keken we naar wat kunnen we wel?” Better Places zette voor het eerst reizen op eigen land in de markt. "Die reizen zijn in de Maashorst en de Biesbosch en dat loopt super goed.” Tips om die lange transitie vol te houden: "Altijd in beweging blijven. Focus op de lange termijn. Blijf overleggen met je partners en kijk wat zij nodig hebben.”

Werk eerst aan bewustwording

Diana Korteweg Maris (Kenniscentrum Kusttoerisme en HZ) en Wies Buysrogge (Impuls Zeeland) verbonden onderzoek aan investeringen die de regionale investeringsmaatschappij kan opzetten:

Wies: "Ondernemers vragen aan ons over de duurzame transitie, waar begin ik dan? Daarom werk je eerst aan bewustwording. Wat betekent bijvoorbeeld zo een groot onderwerp als een energietransitie voor jouw onderneming? We planten zaadjes over de grote transities. Ondertussen is er 6 miljoen gestoken in Fonds VerblijfsRecreatie en vandaaruit worden leningen verstrekt. En hoe werk je ermee in de praktijk: "Laat zien welke waarden je hebt als bedrijf voor je omgeving.” Diana: "Het recreatiebedrijf is ook een voorbeeld voor je gasten, die de ervaringen over duurzaamheid en transitie meenemen naar huis. Geef die inspiratie en dat pakken je bezoekers thuis weer op.”

Duitse gast is gevoelig voor duurzaam verblijf

Gabriel Coppoolse, eigenaar van ‘Ons buiten natuurlijk kamperen’ over zijn verandering waarbij hij de bakens verzet van veel entertainment naar duurzame accommodaties, "connected to earth, zoals hij het uitdrukt: "We doen nu waar we zelf achter staan en dat voelt weer goed.” Onder meer investeerde Coppoolse op duurzame wellness, een nieuwe natuurlijke speeltuin en verbetering van duurzame faciliteiten (investeringsbedrag ongeveer 2 miljoen euro). Over de ontwikkeling van duurzame accommodaties zegt hij, "We gaan van afval naar circulaire waarde van je accommodaties. In de Randstad zijn de ontwikkelingen al tien jaar verder bij de consument, die gasten willen een duurzame camping ervaren. Onze Duitse gasten zijn ook veel verder. De ADAC-inspecteur gaf er extra betekenis aan in de gids. De Duitse gast spreekt dit enorm aan.”

Tips voor ondernemers: "Ga na waar je zelf achter staat. Waar sta je voor en dan pas de volgende stap zetten. Dat wordt het vertrekpunt voor je investeringen. Voor elk bedrijf is er een gast als je weet voor wie je het doet. Als je alleen op korte termijn investeert kun je de boot missen.”

Cultuur is informatiedrager

Martin Cnossen van Merk Fryslan bekijkt transitie vanuit zijn rol als destinatieorganisatie: "In 2022 vindt het eerste Arcadia jaar plaats, de opvolger van Culture Hoofdstad (2018). Vanuit de Sustainable Global Goals die worden meegenomen in de visie, zie je dat veel Friezen mee willen werken aan de programmering.” En hoe bouw je aan die community die duurzaamheid voor elkaar krijgt? "Cultuur is een sterke pijler in dit proces. Natuurtoerisme is ook een onderdeel dat we willen versterken. Meerdere regio’s in Friesland kunnen zich nog ontwikkelen, zoals de Waddenkust. Daar zie je dat er nog geen druk op toerisme staat vanuit de discussie van overtoerisme. Onze oproep aan het nieuwe kabinet: steun de ondernemers in de duurzame ontwikkelingen. De Rijksoverheid is daarin een belangrijke partner.”

Scenario’s voor rust in je organisatie

Martijn Westerbrink (evenementenorganisatie dEVENTer): "2021 was de grootste speeltuin voor evenementen die je maar kunt verzinnen.” Dat heeft ook invloed op de ontwikkeling van duurzame evenementen: "Kansen grijpen als die zich voordoen. Blijf nieuwe dingen proberen tijdens een crisis. Kijk altijd een stapje breder, met 6 scenario’s voor op- en afschalen bijvoorbeeld waarmee we evenementen ook duurzamer kunnen organiseren.”

Trefwoorden: transitie, toerisme, recreatie, transitie, duurzame transitie, duurzaam toerisme, dmo's, sdg's, evenementen, verblijfsrecreatie, campings, bungalowparken, vakantieparken, investeringsmaatschappijen, ondernemen, reisbranche, duurzaam reizen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.