Geplaatst op: 10-01-2022
Auteur: Peter Bekkering en Ton Vermeulen
NRIT
Publicatie: R&T 2021-6

Blijere medewerkers en tevredener gasten

“Restaurants staan binnen hotels steeds meer op zichzelf”

Blijere medewerkers en tevredener gasten
Bij het Carlton Oasis Hotel trekt de zakelijke markt en het vergader- en congresdeel weer aan.

Elk hotel wil graag enerzijds blijere medewerkers en anderzijds tevredener gasten. Nathalie Rosbergen, general manager van het Carlton Oasis Hotel in Spijkenisse, doet dat onder meer door flexibel in te spelen op de verschillende doelgroepen maar ook door samen met haar team hospitality succesvol neer te zetten. In die filosofie past de Upsell Promotor van Motify naadloos, zo legt ze uit.

Nathalie Rosbergen deed eerst de middelbare- en later de hogere hotelschool en werkte eerder als salesmanager bij de Carlton Beach Hotel in Scheveningen. Sinds november 2020 is ze general manager bij Carlton Oasis Hotel in Spijkenisse. Het hotel heeft 60 medewerkers, 139 kamers, 9 vergaderzalen, een zwembad, sauna en fitness en 200 parkeerplaatsen. Het Carlton Oasis Hotel, Spijkenisse heeft duidelijk een ander gastenprofiel dan het Carlton Beach Club, Scheveningen: "In Scheveningen komen veel toeristen voor een kort verblijf, in Spijkenisse zijn het meer vaste gasten en ligt de nadruk op de zakelijke markt. Dat heeft ook te maken met de locatie: Europoort-Botlek en dus veel scheepvaart.” Het hotel in Spijkenisse is een van de tien Carlton-hotels, waarvan er zeven zich in Nederland bevinden, twee in Engeland en één in België. "We noemen onszelf dan ook geen keten, maar een collectie waarbij eigenlijk elk hotel op zichzelf staat, een andere doelgroep heeft en een eigen karakter. Dat varieert van een sporthotel in Eindhoven tot een boutique-hotel aan de Amsterdamse Herengracht. Alle Carlton hotels zijn viersterrenhotels. Dat eigen karakter van elk hotel is wel heel leuk, want het betekent dat je zelf kunt ondernemen en met het team aan de slag gaat om succesvol hospitality neer te zetten.”

"Gamification toevoegen aan onze werkwijze is altijd interessant en dat kan prima op een tablet ”

Goed door de coronacrisis

Het Carlton Oasis Hotel heeft het tijdens de coronacrisis goed gedaan, zegt Rosbergen. "Dat heeft te maken met de focus en de doelgroep die ik eerder noemde: we zijn een zakelijk hotel in een 24 uurseconomie. Dat hield in dat onze gasten moesten blijven werken en dus ook een hotel nodig hadden.” Ook Rosbergen haar hotel moest zich soms wel aan de omstandigheden aanpassen: zo was er tijdelijk een afhaalloket voor gasten waar ze hun driegangenmenu moesten afhalen. "We hebben ook heel veel met afhaalboxen gedaan en dat was erg succesvol: met de kerst van 2020 hebben we ruim 1000 boxen verkocht en ook een vergelijkbare actie met Pasen scoorde goed. Een enorme klapper was ook de aardbeiendrive-in die we met Pinksteren op onze grote parkeerplaats hebben georganiseerd. Daarbij profiteerden we ook van de verbinding met de lokale community in Spijkenisse, die het meteen oppikte.”

Zoals bij veel horeca is ook voor Rosbergen het vinden van personeel een uitdaging. Daarbij is het vaak hollen of stilstaan. "Sommige vacatures bijvoorbeeld voor keukenpersoneel stonden eerst lange tijd open, terwijl de laatste tijd er weer wat beweging zit in het aannemen van koks. Nu er langzamerhand steeds meer versoepelingen komen, trekt ook bij het Carlton Oasis Hotel de zakelijke markt en het vergader- en congresdeel weer verder aan: "Inmiddels hebben we zelfs weer de eerste events gehad.”

Wat is de Upsell Promotor?
De Upsell Promotor van Motify is een losse terminal die in het gezichtsveld staat van de medewerker. In leuke icoontjes worden de mogelijke up- en cross-sell producten en diensten getoond met de doelstellingen die daarbij horen. Het systeem presenteert op basis van historische transactiedata welk product, op welk moment, op welke plek het beste kan worden aangeboden. Bedrijven kunnen ook handmatig producten en diensten toevoegen. Kernelement van de Upsell Promotor is dat deze de hele tijd in het gezichtsveld van de medewerker staat. Want, zo zegt Bastiaan Bronkhorst van Motify, het is belangrijk dat de Upsell Promotor aandacht krijgt: "Als je het neerzet en er geen aandacht meer aan geeft, dan gaat het niet werken. Je moet het zien als een tool om aandacht voor cross- en upsell te organiseren.”

Toekomst hotellerie

Wanneer ze met een high-over blik naar de huidige ontwikkelingen kijkt ziet Rosbergen nog steeds veel hybride events. "Ik verwacht overigens niet dat die trend bij ons zal doorzetten, want onze doelgroep – de Rotterdamse haven – ziet elkaar toch vooral graag live.” Ze noemt nog een andere trend: "Restaurants staan binnen hotels steeds meer op zichzelf in plaats van dat je eet in een hotel-restaurant. En in die restaurants zie je dat gasten steeds meer letten op gezond eten, al blijft onze dry aged entrecote bij velen favoriet.” De keuken bij Carlton Oasis is flexibel ingesteld door het grote aantal internationale gasten, die vaak long-stay verblijft.: "Als er een groep is met speciale wensen, speelt de keuken daarop in en wordt ernaar gekookt. Zo zijn er ook veel gasten met een dag- en een nachtkamer. Dat betekent dat de één ’s ochtends een diner wil en ’s avonds een ontbijt en de ander juist andersom.” Dat levert soms mooie plaatjes op: "In de ochtend zitten mannen die net met hun shift klaar zijn aan een biertje, terwijl er tegelijkertijd gasten komen voor hun ontbijt.”

Meedenken en klanten gelukkig maken.

Meedenken en klanten gelukkig maken.

Het Carlton Oasis Hotel stuurt momenteel gasten tien dagen voor aankomst een welkomstbrief, met daarin een link naar de upsell-producten. Drie dagen voor aankomst wordt dat herhaald. Het loopt goed, aldus Rosbergen: "Dat komt ook omdat mensen het nu van tevoren al regelen en dat betekent dat ze in het hotel er niet meer over hoeven na te denken.”

Upsell Promotor

De Upsell Promotor van Motify kan daarbij goede diensten bewijzen. Rosbergen: "Belangrijk daarbij is dat het snel en makkelijk is, omdat mensen bij het inchecken graag vlot geholpen willen worden. Ook moet het leuk en speels zijn, want dat spreekt jonge mensen aan. Bij hen is gamification altijd interessant en dat kan op een tablet prima.” Het brengt Bastiaan Bronkhorst van Motify tot de vraag aan Rosbergen wat de Upsell Promotor voor haar gasten zou kunnen betekenen. Rosbergen: "Dan denk ik met name aan een deel van de leisure gasten. Bij de zakelijke markt zie ik minder kansen, want voor hen zijn extra’s zoals bijvoorbeeld een lunchpakket vaak al geregeld.”

Rosbergen vindt de mogelijkheid die de Upsell Promotor biedt voor een onderlinge competitie heel stimulerend: "Je kunt winnende medewerkers of teams dan belonen met bijvoorbeeld een overnachting of een beautypakket.” Bronkhorst knikt instemmend: "Ik ben het met je eens dat je upsellen leuk moet maken want anders werkt het sowieso niet. En dat betekent dat je er een spel van moet maken. Of je dat vervolgens als persoon of als team speelt maakt minder uit. Wel is het mooi als je uiteindelijk gezamenlijk een bepaald doel kunt gaan behalen. Daarnaast draait de Upsell Promotor er vooral om dat je erkenning krijgt als je een stapje harder loopt.”

Belangrijk in het upsellen is, aldus Bronkhorst, dat je niet iets aan het verkopen bent, maar dat je bezig bent om je gast gelukkig te maken. "Het is belangrijk dat je met hen meedenkt. Als een hotelgast bijvoorbeeld het eiland Voorne Putten komt ontdekken, kun je hem bijvoorbeeld wijzen op de mooie fietsroutes in de buurt. Het gaat in feite puur om het stellen van de vraag. Daarom moet je je items ook zo kiezen dat het een service is en in feite een cadeautje. Maar dan wel een cadeautje waarvoor ze willen betalen.”

Nathalie Rosbergen: "We zijn een zakelijk hotel in een 24-uurseconomie”

De Upsell Promotor heeft niet alleen voor de gasten voordelen, zegt Bronkhorst, maar ook voor het hotel dat het gaat gebruiken. "Als je de regie erover neerlegt bij iemand die het stimuleert om te gebruiken dan denk ik dat je mensen leuker en op een fijnere manier met elkaar kunt laten samenwerken. Omdat ze een competitief element aan hun werk toevoegen en op die manier meer voldoening uit hun werk kunnen halen. Bovendien stimuleer je jouw medewerkers zo om meer naar voren te stappen.” En zo wordt het met de Upsell Promotor een win-win, aldus Bronkhorst: "Je maakt je medewerkers blijer en biedt je gasten meer. Dat het vervolgens onder aan de streep ook meer geld oplevert is mooi meegenomen, maar niet de essentie.”

De voordelen van de Upsell Promotor van Motify

Vanuit de gast

  1. Producten en diensten presenteren die echt meerwaarde bieden
  2. Gasten verrassen en verwennen
  3. Met als gevolg grotere waardering en hogere NPS

Vanuit het bedrijf

  1. Medewerkers tools en haalbare doelen geven
  2. Frontoffice enthousiasmeren met een spelelement
  3. Actuele managementinformatie genereren gericht op cross- en upsell

Waarom kiezen voor de Upsell Promotor

  1. Door echte interesse in de klant te tonen, bouw je aan een betere relatie
  2. Meer verkopen aan bestaande klanten is eenvoudiger dan nieuwe klanten werven
  3. Cross- en upsell gaat niet ten koste van je capaciteit in het primaire product
  4. Klanten zijn gelukkiger en tevredener door de echte aandacht
  5. Tevreden klanten zijn ambassadeurs en komen vaker terug
Nathalie Rosbergen:

Nathalie Rosbergen: "Je kunt winnende medewerkers of teams dan belonen met bijvoorbeeld een overnachting of een beautypakket.”

Link: https://motify.nl
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, marketing, upsell, crossell, verkoop, receptie, waardering, tevredenheid

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

19/09/24
Kick-off exposanten Recreatie Vakbeurs 2024
De jaarlijkse exposanten kick-off van Recreatie Vakbeurs vond afgelopen dinsdag (17 september) plaat...
17/09/24
Doe mee met de Digitaliseringsmonitor Gastvrijheidsdomein
NBTC streeft ernaar om de digitale transformatie van het gastvrijheidsdomein te versnellen. Om de mate van digitalisering in het toerisme te kunnen meten, zet het bureau jaarlijks een digitaliseringsmonitor uit. Doe mee en maak het beeld over digitalisering in de sector compleet!
13/09/24
Nooit eerder zo snel vloer Recreatie Vakbeurs volgeboekt
Over twee maanden vindt de 22e editie van Recreatie Vakbeurs plaats op 12, 13 en 14 november 2024. De beursorganisatie is trots op een nieuw record, de beursvloer is volledig volgeboekt. Nooit eerder is dit vakevenement zo snel volgeboekt geweest.
11/09/24
Pier Scheveningen krijgt hotel, wellness en congrescentrum
Het reuzenrad blijft het icoon na de uitvoering van de nieuwe plannen voor de kenmerkende Pier van Scheveningen. De eigenaren willen meer leisurefuncties toevoegen aan de constructie die dringend aan renovatie toe is.
05/09/24
Overheid rekent zichzelf te rijk met btw-verhoging op logies
De voorgenomen btw-verhoging voor de logiessector levert bij lange na niet de verwachte belastingopbrengst op, heeft een negatief effect op andere belastingopbrengsten en raakt de hele vrijetijdssector sterk.
04/09/24
Symposium voor duurzame vis op Horecava 2025
Een symposium dat zich richt op chefs die willen ontdekken hoe ze op een verantwoorde manier met vis om kunnen gaan.
04/09/24
Veel Italiaanse restaurants in Nederland
Nederland telt minder Italiaanse, Griekse en Turkse restaurants dan vijf jaar geleden. Het aantal Spaanse en Portugese restaurants is juist toegenomen. Van de Zuid-Europese keuken is de Italiaanse veruit het populairst. Opvallend is de opmars van de fast casual concepten.
02/09/24
Exclusief voor leden
Gasten ergeren zich aan Engelssprekend hotelpersoneel
Nederlandse hotels nemen, mede vanwege de krapte op de arbeidsmarkt, steeds vaker buitenlands personeel aan dat Engels met de gasten spreekt. Onderzoek wijst uit dat niet alle gasten dat fijn vinden.

||| Agenda |||

10/10/24
10/10/24 t/m 10-10-24: Education & Research Day
Op donderdag 10 oktober 2024 organiseert de Hotelschool The Hague een Education & Research Day. ...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...