Geplaatst op: 11-01-2022
Auteur: Marc Gerlings

Marieken Nieuwdorp voorzitter KMVK

Marieken Nieuwdorp voorzitter KMVK
Marieken Nieuwdorp. Foto: stichting KMVK
Stichting Keurmerk Milieu, Veiligheid en Kwaliteit (KMVK), heeft sinds 1 januari 2022 een nieuwe voorzitter. Marieken Nieuwdorp (64) is door het Algemeen Bestuur van deze stichting gekozen als opvolger van Derk Jan Verstand. 

Marieken Nieuwdorp was tot 2021 directeur-bestuurder van Stichting De Groene Koepel, een organisatie die zich inzet voor een duurzame ontwikkeling van groene verblijfsrecreatie. Dit komt tot uiting in o.a. de erkenning, marketing en promotie van de keurmerken Natuurkampeertreinen, Trekkershutten en GroepsNatuurkampeerterreinen.  

Marieken: "Ik heb goed nagedacht over een nieuwe invulling van mijn vrij te besteden tijd. Dit voorzitterschap biedt me de mogelijkheid om mij verder in te zetten voor de verduurzaming van de gastvrijheidssector. Dit is, naast het maatschappelijk verantwoord ondernemen, iets waar we als gastvrijheidssector niet meer omheen kunnen en waar we eigenlijk het voortouw in zouden moeten nemen. Ik zie er dan ook naar uit om mijn kennis van de toeristisch-recreatieve sector en mijn ervaring met duurzame ontwikkelingen in te zetten om samen met het team van Stichting KMVK de sector nog verder te verduurzamen”. Derk Jan Verstand is sinds 1999 bij de oprichting door RECRON van de Stichting betrokken geweest. Vanaf 2007 was hij voorzitter. Onder zijn leiding is de stichting flink gegroeid, momenteel is de organisatie onder meer verantwoordelijk voor ruim 700 Green Key en Duurzaam Gastvrij certificaten bij toeristische accommodaties en 185 Blauwe Vlaggen, de erkenning voor duurzame en veilige stranden en jachthavens in Nederland. 

"Het was erg mooi om te zien hoe steeds meer ondernemers en bedrijven hun schouders zetten onder het realiseren van duurzaamheid”, zegt Derk Jan Verstand. "Ik denk dat er nog steeds ruimte is voor groei en verbetering en dat er met de overdracht van de voorzittershamer aan Marieken een mooie nieuwe tijd aan breekt om de keurmerken nog bekender te maken. Niet alleen bij het bedrijfsleven, maar vooral ook bij de consument want die wordt steeds kritischer op duurzaam consumeren. De keurmerken kunnen consumenten richting geven in hun keuzes voor duurzame diensten en locaties.”
Trefwoorden: voorzitter, recreatie, duurzaam

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.