Geplaatst op: 16-01-2022
Auteur: Ton Vemeulen
NRIT

Bioscopen verliezen meer dan helft van bezoek

Bioscopen verliezen meer dan helft van bezoek
Afbeelding van Alfred Derks via Pixabay

Bioscopen hebben een historisch slecht jaar achter de rug. In 2021 werden Nederlandse bioscopen 14,3 miljoen keer bezocht, 15% minder dan in het al slechte 2020 en maar liefst 62% minder dan het laatste ‘normaaljaar’ 2019. Dat heeft Filmdistributeurs Nederland (FDN) bekend gemaakt.

Die nog slechtere cijfers hebben direct te maken met de lockdowns. In 2021 waren de bioscopen 24 weken verplicht gesloten tegen 15 weken in 2020. Maar dat is niet het hele verhaal.  In de 28 weken dat de theaters wél open waren werden weliswaar betere resultaten gehaald dan in 2020, maar in vergelijking tot 2019 was het verlies in die maanden nog steeds 31%. De opeenvolgende en opeengestapelde beperkingen zoals de beperking in het aantal bezoekers, de QR-code, de 1,5m afstand en beperkende sluitingstijden leiden ertoe dat er uiteindelijk slechts 1/6e van de reguliere capaciteit kon worden benut. 

Omzet weer lager

De totale omzet uit kaartverkoop kwam in 2021 uit op 143 miljoen euro, een afname van 5,5% ten opzichte van 2020 en vergeleken met 2019 een daling van 58,8%. Sinds de metingen van het filmbezoek vanaf 1918 zijn er slechts één keer minder bezoekers geweest, en dat was in 1992.

Filmbezoek is veilig

Volgens de FDN is een filmbezoek tijdens de pandemie veilig. "Uit recent Duits onderzoek blijkt dat de zeer professionele ventilatiesystemen aan alle hoge eisen voldoen. Er zijn tot op heden wereldwijd dan ook geen bronbesmettingen zijn aangetoond bij de bioscopen en filmtheaters. Dat komt omdat het publiek stil zit en één kant opkijkt”, schrijft de organisatie in een verklaring. 

Perspectief vanuit overheid gewenst

Voorzitter Boris van de Ham van de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) ziet de effecten van de maatregelen in de hele filmketen: "Ondanks de steun van de overheid raken reserves op en leveren al gemaakte investeringen door nieuwe maatregelen of een lockdown, niets of weinig op. Vanwege de voortdurende onzekerheid is het lastig een voorspelling voor 2022 te maken. Het filmaanbod is er, releases worden ook minder verschoven, maar nu moet er nog stabiliteit bij de vertoners komen. Duidelijkheid en perspectief vanuit de overheid is daarbij van groot belang. Zowel aan de nieuwe staatssecretaris voor Cultuur en van de minister van Economische Zaken vraag ik: laat de sector niet in de steek.”

Link: https://www.denvbf.nl/actueel/persberichten/
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, bioscopen, filmhuizen, bezoek

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...