Geplaatst op: 16-01-2022
Auteur: Ton Vemeulen
NRIT

Bioscopen verliezen meer dan helft van bezoek

Bioscopen verliezen meer dan helft van bezoek
Afbeelding van Alfred Derks via Pixabay

Bioscopen hebben een historisch slecht jaar achter de rug. In 2021 werden Nederlandse bioscopen 14,3 miljoen keer bezocht, 15% minder dan in het al slechte 2020 en maar liefst 62% minder dan het laatste ‘normaaljaar’ 2019. Dat heeft Filmdistributeurs Nederland (FDN) bekend gemaakt.

Die nog slechtere cijfers hebben direct te maken met de lockdowns. In 2021 waren de bioscopen 24 weken verplicht gesloten tegen 15 weken in 2020. Maar dat is niet het hele verhaal.  In de 28 weken dat de theaters wél open waren werden weliswaar betere resultaten gehaald dan in 2020, maar in vergelijking tot 2019 was het verlies in die maanden nog steeds 31%. De opeenvolgende en opeengestapelde beperkingen zoals de beperking in het aantal bezoekers, de QR-code, de 1,5m afstand en beperkende sluitingstijden leiden ertoe dat er uiteindelijk slechts 1/6e van de reguliere capaciteit kon worden benut. 

Omzet weer lager

De totale omzet uit kaartverkoop kwam in 2021 uit op 143 miljoen euro, een afname van 5,5% ten opzichte van 2020 en vergeleken met 2019 een daling van 58,8%. Sinds de metingen van het filmbezoek vanaf 1918 zijn er slechts één keer minder bezoekers geweest, en dat was in 1992.

Filmbezoek is veilig

Volgens de FDN is een filmbezoek tijdens de pandemie veilig. "Uit recent Duits onderzoek blijkt dat de zeer professionele ventilatiesystemen aan alle hoge eisen voldoen. Er zijn tot op heden wereldwijd dan ook geen bronbesmettingen zijn aangetoond bij de bioscopen en filmtheaters. Dat komt omdat het publiek stil zit en één kant opkijkt”, schrijft de organisatie in een verklaring. 

Perspectief vanuit overheid gewenst

Voorzitter Boris van de Ham van de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) ziet de effecten van de maatregelen in de hele filmketen: "Ondanks de steun van de overheid raken reserves op en leveren al gemaakte investeringen door nieuwe maatregelen of een lockdown, niets of weinig op. Vanwege de voortdurende onzekerheid is het lastig een voorspelling voor 2022 te maken. Het filmaanbod is er, releases worden ook minder verschoven, maar nu moet er nog stabiliteit bij de vertoners komen. Duidelijkheid en perspectief vanuit de overheid is daarbij van groot belang. Zowel aan de nieuwe staatssecretaris voor Cultuur en van de minister van Economische Zaken vraag ik: laat de sector niet in de steek.”

Link: https://www.denvbf.nl/actueel/persberichten/
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, bioscopen, filmhuizen, bezoek

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Nieuwe natuur bij Schokeiland
Er komt nieuwe natuur in Flevoland bij Schokeiland. Dat is relevant voor de toeristische sector. Schokeiland is één van de dertien Nederlandse Unesco Werelderfgoederen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.