Geplaatst op: 16-01-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Onderzoek naar belevingswaarde van bomen met Virtual Reality

Onderzoek naar belevingswaarde van bomen met Virtual Reality

De meest attractieve boom in een stedelijke omgeving heeft een ronde vorm met gele bloesem en een mooie herfstkleur. De boom moet verder fruit voor vogels en kleine dieren geven maar geen overlast opleveren. Bomen hoeven in de winter niet groen te blijven. Dat blijkt uit onderzoek met Virtual Reality van de Wageningen Universiteit. 

Diverse steden zetten in op groen in de stad. Bomen zijn hierin een belangrijk onderdeel en leveren een positieve bijdrage aan klimaat, waterhuishouding, luchtkwaliteit en biodiversiteit. Er is echter weinig systematisch onderzoek gedaan naar hoe mensen bomen beleven. 

Onderzoeksopzet

Via conjoint analysis zijn eigenschappen van bomen systematisch gecombineerd tot een aantal archetypen. Deze archetypen zijn met Virtual Reality beleefbaar gemaakt. In een experiment is aan een 30-tal respondenten de aantrekkelijkheid gevraagd van de diverse bomen gedurende de seizoenen door in een virtuele straat te wandelen. 

Conclusies

De proefpersonen vonden het lopen door een virtuele straat een veel betere ervaring dan het bekijken van plaatjes. De onderzoekers hebben veel geleerd in dit experiment. Zo mocht de wandeling wel langer duren en waren sommige bomen niet realistisch en gedetailleerd genoeg. Ook misten ze geuren, geluid en wind. Door het gebruik van nieuwe technieken als Virtual Reality is het mogelijk bewoners veel beter te betrekken bij de inrichten van hun straat of park. 



Link: https://www.youtube.com/watch?v=9sANV79t4Tg
Trefwoorden: onderzoek, beleid, leefomgeving, groen, buitenruimte, steden, innovatie

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...