Geplaatst op: 16-01-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Onderzoek naar belevingswaarde van bomen met Virtual Reality

Onderzoek naar belevingswaarde van bomen met Virtual Reality

De meest attractieve boom in een stedelijke omgeving heeft een ronde vorm met gele bloesem en een mooie herfstkleur. De boom moet verder fruit voor vogels en kleine dieren geven maar geen overlast opleveren. Bomen hoeven in de winter niet groen te blijven. Dat blijkt uit onderzoek met Virtual Reality van de Wageningen Universiteit. 

Diverse steden zetten in op groen in de stad. Bomen zijn hierin een belangrijk onderdeel en leveren een positieve bijdrage aan klimaat, waterhuishouding, luchtkwaliteit en biodiversiteit. Er is echter weinig systematisch onderzoek gedaan naar hoe mensen bomen beleven. 

Onderzoeksopzet

Via conjoint analysis zijn eigenschappen van bomen systematisch gecombineerd tot een aantal archetypen. Deze archetypen zijn met Virtual Reality beleefbaar gemaakt. In een experiment is aan een 30-tal respondenten de aantrekkelijkheid gevraagd van de diverse bomen gedurende de seizoenen door in een virtuele straat te wandelen. 

Conclusies

De proefpersonen vonden het lopen door een virtuele straat een veel betere ervaring dan het bekijken van plaatjes. De onderzoekers hebben veel geleerd in dit experiment. Zo mocht de wandeling wel langer duren en waren sommige bomen niet realistisch en gedetailleerd genoeg. Ook misten ze geuren, geluid en wind. Door het gebruik van nieuwe technieken als Virtual Reality is het mogelijk bewoners veel beter te betrekken bij de inrichten van hun straat of park. 



Link: https://www.youtube.com/watch?v=9sANV79t4Tg
Trefwoorden: onderzoek, beleid, leefomgeving, groen, buitenruimte, steden, innovatie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies