Wat heeft de Landelijke Data Alliantie in 2021 bereikt?
De Landelijke Data Alliantie (LDA) heeft het afgelopen jaar heel wat nieuwe onderzoeken gestart en pilots opgezet. Deze zijn gericht op het verkrijgen van nieuwe data, inzicht te verwerven in methoden en databronnen en onderzoek te innoveren. In deze infographic doet het netwerk verslag. Wat is de Landelijke Data Alliantie?De LDA is een open netwerk van alle partijen in Nederland die behoefte hebben aan data en inzichten over toerisme van, naar en in ons land. De LDA komt voort uit Perspectief 2030, de breed gedragen visie op bestemming Nederland. Actuele, volledige en soms ook nieuwe data worden hierin benoemd als randvoorwaardelijk voor de missie om iedere Nederlander te laten profiteren van de verdere groei van het aantal toeristen in ons land. Ook de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur pleitte in haar advies ‘Waardevol toerisme: onze leefomgeving verdient het’ voor meer data en inzichten en een betere kennisinfrastructuur. HoogtepuntenHoogtepunten in het verslag zijn de nieuwe onderzoeken naar inkomend toerisme, inkomend dagbezoek, het nieuwe vakantieonderzoek van het CBS en de ontwikkeling van een nieuw vrijetijdsonderzoek. Qua innovatie valt een pilot op naar het gebruik van het Nederlands Verplaatsingspanel voor het in kaart brengen van vrijetijdsgedrag van Nederlanders. Een van de ambities van de LDA is het toegankelijk maken van bestaande data. Dat zagen we mooi in een verdieping en verbreding van het dashboard Arbeidsmarktmonitor. Qua kennisdeling werden de sessies van de LDA goed bezocht en groeide het bereik van de website en nieuwsbrief.
Link: https://www.landelijkedataalliantie.nl/nl/home/jaaroverzicht-2021.htm
Trefwoorden: beleid, onderzoek, toerisme, vrijetijdsbesteding
|
|
08/01/25
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
|
26/12/24
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
|
25/12/24
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
|
17/12/24
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
|
16/12/24
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
|
13/12/24
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
|
13/12/24
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
|
11/12/24
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies
|
|
20/03/25
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
|
|