Openings- en herstelplan voor culturele sector
Op woensdag 19 januari 2022 wordt het openings- en herstelplan van de Taskforce culturele en creatieve sector bekend gemaakt.
Via landelijke dagbladen zal het publiek middels redactionele aandacht en advertenties van de Taskforce worden meegenomen in het pleidooi voor heropening (#OpenCultuur). Die dag gaan ook acties zoals het Kapsalontheater en de Museum Gym van start. Vooral die acties krijgen tot nu toe de meeste aandacht in de media in plaats van het openingsplan.
Vanuit Pakhuis de Zwijger zal vanaf 16:00 uur een live-uitzending plaatsvinden met updates en live verbindingen met enkele actielocaties en wordt er gesproken over de noden in de sector, de heropening, zzp'ers en een lange termijnvisie. Het openings- en herstelplan zal morgenochtend ook via een nieuwsbericht op de website van Cultuurconnectie worden gepubliceerd.
5 stappen
Het plan is opgedeeld in 5 stappen en dat loopt van 'normaal', 'waakzaam', 'zorgelijk' tot en met 'ernstig'. In alle stappen wordt gerekend met de de 1,5 meter afstand norm, behalve bij 'normaal'. De Taskforce kiest voor een 3G-beleid voor het openingsplan.
Ook wordt de positie van Nederland als culturele en creatieve hotspot uitgewerkt. Dat raakt ook het werk van onder meer destinatie managementorganisaties.
"Creatieve ondernemers en kunstenaars, het kloppend hart van de sector, zitten zonder werk of moeten hun koers fors bijsturen. Miljoenen Nederlanders missen bezoek aan beeldende kunst, monumenten, musea, bibliotheken, podiumkunsten, bioscopen, festivals en clubs. Repetities, lessen en workshops vallen voortdurend uit. Nieuw producties en tentoonstellingen kunnen niet worden opgestart. Behalve de effecten voor de sector zelf zijn de (zeer) lange termijneffecten voor Nederland, bijvoorbeeld als 'creatieve hotspot’, niet te overzien. Met negatieve effecten op de aantrekkelijkheid voor het Nederlandse vestigingsklimaat, maar ook voor de 'concurrentiekracht van onze sector'. Zoals voor de sleutelpositie van onze internationale festivals zoals IDFA, ADE, Dutch Design Week en ESNS. Een positie die met veel inzet in 10 tot 15 jaar zorgvuldig is opgebouwd en die veel buitenland naar Nederland haalt. Omdat Nederland als enige in lockdown is, wordt de positie van deze festivals wordt ernstig bedreigt door gelijkgerichte festivals elders in Europa."
Het openings- en herstelplan kun je hieronder downloaden.