Geplaatst op: 19-01-2022
Auteur: Marc Gerlings

Openings- en herstelplan voor culturele sector

Openings- en herstelplan voor culturele sector
Op woensdag 19 januari 2022 wordt het openings- en herstelplan van de Taskforce culturele en creatieve sector bekend gemaakt. 

Via landelijke dagbladen zal het publiek middels redactionele aandacht en advertenties van de Taskforce worden meegenomen in het pleidooi voor heropening (#OpenCultuur). Die dag gaan ook acties zoals het Kapsalontheater en de Museum Gym van start. Vooral die acties krijgen tot nu toe de meeste aandacht in de media in plaats van het openingsplan.

Vanuit Pakhuis de Zwijger zal vanaf 16:00 uur een live-uitzending plaatsvinden met updates en live verbindingen met enkele actielocaties en wordt er gesproken over de noden in de sector, de heropening, zzp'ers en een lange termijnvisie. Het openings- en herstelplan zal morgenochtend ook via een nieuwsbericht op de website van Cultuurconnectie worden gepubliceerd.

5 stappen

Het plan is opgedeeld in 5 stappen en dat loopt van 'normaal', 'waakzaam', 'zorgelijk' tot en met 'ernstig'. In alle stappen wordt gerekend met de de 1,5 meter afstand norm, behalve bij 'normaal'. De Taskforce kiest voor een 3G-beleid voor het openingsplan.

Ook wordt de positie van Nederland als culturele en creatieve hotspot uitgewerkt. Dat raakt ook het werk van onder meer destinatie managementorganisaties. 

"Creatieve ondernemers en kunstenaars, het kloppend hart van de sector, zitten zonder werk of moeten hun koers fors bijsturen. Miljoenen Nederlanders missen bezoek aan beeldende kunst, monumenten, musea, bibliotheken, podiumkunsten, bioscopen, festivals en clubs. Repetities, lessen en workshops vallen voortdurend uit. Nieuw producties en tentoonstellingen kunnen niet worden opgestart. Behalve de effecten voor de sector zelf zijn de (zeer) lange termijneffecten voor Nederland, bijvoorbeeld als 'creatieve hotspot’, niet te overzien. Met negatieve effecten op de aantrekkelijkheid voor het Nederlandse vestigingsklimaat, maar ook voor de 'concurrentiekracht van onze sector'. Zoals voor de sleutelpositie van onze internationale festivals zoals IDFA, ADE, Dutch Design Week en ESNS. Een positie die met veel inzet in 10 tot 15 jaar zorgvuldig is opgebouwd en die veel buitenland naar Nederland haalt. Omdat Nederland als enige in lockdown is, wordt de positie van deze festivals wordt ernstig bedreigt door gelijkgerichte festivals elders in Europa."

Het openings- en herstelplan kun je hieronder downloaden.
Topics:Beleid, Cultuur
Trefwoorden: cultuur, corona, openingsplan, beleid

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...