Geplaatst op: 19-01-2022
Auteur: Marc Gerlings

Openings- en herstelplan voor culturele sector

Openings- en herstelplan voor culturele sector
Op woensdag 19 januari 2022 wordt het openings- en herstelplan van de Taskforce culturele en creatieve sector bekend gemaakt. 

Via landelijke dagbladen zal het publiek middels redactionele aandacht en advertenties van de Taskforce worden meegenomen in het pleidooi voor heropening (#OpenCultuur). Die dag gaan ook acties zoals het Kapsalontheater en de Museum Gym van start. Vooral die acties krijgen tot nu toe de meeste aandacht in de media in plaats van het openingsplan.

Vanuit Pakhuis de Zwijger zal vanaf 16:00 uur een live-uitzending plaatsvinden met updates en live verbindingen met enkele actielocaties en wordt er gesproken over de noden in de sector, de heropening, zzp'ers en een lange termijnvisie. Het openings- en herstelplan zal morgenochtend ook via een nieuwsbericht op de website van Cultuurconnectie worden gepubliceerd.

5 stappen

Het plan is opgedeeld in 5 stappen en dat loopt van 'normaal', 'waakzaam', 'zorgelijk' tot en met 'ernstig'. In alle stappen wordt gerekend met de de 1,5 meter afstand norm, behalve bij 'normaal'. De Taskforce kiest voor een 3G-beleid voor het openingsplan.

Ook wordt de positie van Nederland als culturele en creatieve hotspot uitgewerkt. Dat raakt ook het werk van onder meer destinatie managementorganisaties. 

"Creatieve ondernemers en kunstenaars, het kloppend hart van de sector, zitten zonder werk of moeten hun koers fors bijsturen. Miljoenen Nederlanders missen bezoek aan beeldende kunst, monumenten, musea, bibliotheken, podiumkunsten, bioscopen, festivals en clubs. Repetities, lessen en workshops vallen voortdurend uit. Nieuw producties en tentoonstellingen kunnen niet worden opgestart. Behalve de effecten voor de sector zelf zijn de (zeer) lange termijneffecten voor Nederland, bijvoorbeeld als 'creatieve hotspot’, niet te overzien. Met negatieve effecten op de aantrekkelijkheid voor het Nederlandse vestigingsklimaat, maar ook voor de 'concurrentiekracht van onze sector'. Zoals voor de sleutelpositie van onze internationale festivals zoals IDFA, ADE, Dutch Design Week en ESNS. Een positie die met veel inzet in 10 tot 15 jaar zorgvuldig is opgebouwd en die veel buitenland naar Nederland haalt. Omdat Nederland als enige in lockdown is, wordt de positie van deze festivals wordt ernstig bedreigt door gelijkgerichte festivals elders in Europa."

Het openings- en herstelplan kun je hieronder downloaden.
Topics:Beleid, Cultuur
Trefwoorden: cultuur, corona, openingsplan, beleid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Nieuwe natuur bij Schokeiland
Er komt nieuwe natuur in Flevoland bij Schokeiland. Dat is relevant voor de toeristische sector. Schokeiland is één van de dertien Nederlandse Unesco Werelderfgoederen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.