Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-01-2022
Auteur: Marc Gerlings

ACM start onderzoek reisbranche naar vermelden bijkomende kosten

Onderzoek start in april 2022

ACM start onderzoek reisbranche naar vermelden bijkomende kosten
Reisbranche moet alle kosten vermelden.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heft zijn vinger vermanend omhoog naar de reisbranche. ACM ziet dat reisaanbieders nog te vaak onduidelijke prijzen hanteren voor de consument. Onderzoek naar aanbieders van accommodaties op vakantieparken wordt gestart in april.

Reisbedrijven die een accommodatie of een reis aanbieden, moeten bij het aanbod alle bijkomende kosten vermelden die zij in rekening brengen. 

De ACM heeft de afgelopen periode websites van diverse reisaanbieders gecontroleerd. Daaruit bleek dat de bijkomende kosten vaak niet staan vermeld in of bij de advertentieprijs. Ook op de website staan deze kosten niet duidelijk vermeld. De consument is daardoor in de praktijk vaak tientallen euro’s duurder uit dan in de advertentie werd beloofd. De vermelding van de bijkomende kosten onder het ‘i’- symbool is niet voldoende duidelijk voor consumenten.

Goed vergelijken

De consument heeft recht op eerlijke en duidelijke prijzen, zodat zij de verschillende aanbiedingen goed kunnen vergelijken. De ACM start daarom onderzoeken naar misleidende reisprijzen, te beginnen bij aanbieders van accommodaties op vakantieparken.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: "Voor een consument die een accommodatie of een reis boekt, moet de prijs in één oogopslag duidelijk zijn. Hij mag niet pas in het boekingsproces geconfronteerd worden met allerlei extra kosten die hij moet betalen. Deze kosten moeten al vanaf het begin duidelijk zijn. Alleen met duidelijke prijzen kunnen consumenten aanbiedingen goed vergelijken. Ook ontstaat daarmee een gelijk speelveld voor alle aanbieders.”

Alle bijkomende kosten meteen duidelijk maken

De prijs is voor een consument een belangrijk aspect bij het vergelijken en bepalen van zijn keuze. Reisaanbieders moeten eerlijke en duidelijke prijzen hanteren. Dit betekent dat bijkomende kosten die zij in rekening brengen meteen vanaf het begin duidelijk moeten zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om reserveringskosten, maar ook schoonmaakkosten of bedlinnen als je verplicht bent dit af te nemen. Als deze aan het begin duidelijk worden vermeld, kan de consument deze kosten ook bij zijn afweging betrekken.

'i-symbool' is niet transparant

Het is in de reisbranche gebruikelijk om de bijkomende kosten te vermelden onder het 'i-symbool'. Uit onderzoek blijkt dit voor consumenten niet voldoende duidelijk te zijn. Er wordt in de praktijk nauwelijks geklikt op het i-symbool, waardoor de informatie in de praktijk niet gezien wordt. Het gebruik ervan ziet de ACM dan ook niet als transparant. De i voldoet niet en moeten bedrijven vergeten. Een goede manier is het tonen van volledige prijzen. Dit kan eenvoudig door consumenten aan het begin van zijn bezoek aan de website gegevens als aantal personen, data, duur verblijf en nog meer te laten invullen en de prijs daarop aan te passen.

Toezicht op de naleving

De ACM gaat de komende periode controleren op welke manier reisaanbieders hun prijzen vermelden. Vanaf april 2022 start de ACM met het controleren van aanbieders van accommodaties op vakantieparken. De controle van andere reisaanbieders volgt op een later moment. De ACM kijkt met name naar de manier waarop de bijkomende kosten vermeld zijn:

1 De consument moet meteen vanaf het begin inzicht krijgen in alle bijkomende kosten;
2 Het vermelden van bijkomende kosten onder het ‘i’-symbool is niet toegestaan;
3 Reisaanbieders die met de ACM willen onderzoeken hoe zij prijzen op hun website beter kunnen tonen, bijvoorbeeld door middel van A/B testing, kunnen contact opnemen met de ACM via effectievetransparantie@acm.nl.

Aan reisaanbieders die hun prijzen niet juist vermelden, kan de ACM sancties opleggen.

Meer informatie van ACM Consuwijzer over het beleid bij reizen en accommodaties.
Trefwoorden: ACM, reizen, accommodatie, vakantiepark

CELTH



||| Nieuws |||

22/04/25
Exclusief voor leden
Future Dikes krijgt steun van boekingsplatform
Natuurhuisje doneert 50.000 euro aan het project Future Dikes van Radboud Universiteit. Dijken vol natuur zijn niet alleen leuk voor recreanten maar het biedt dieren en insecten lange verbindingen met andere natuur.
22/04/25
Twee Utrechtse informatiepunten open Hollandse Waterlinies en Neder-Germaanse Limes
In de provincie Utrecht zijn twee nieuwe informatiepunten geopend over het UNESCO Werelderfgoed: de Hollandse Waterlinies en de Neder-Germaanse Limes.
18/04/25
Website Ophetwater.nl voor routes op het water
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.
18/04/25
Camperverhuurplatform Goboony professionaliseert hulpverlening
Goboony, het grootste camperdeelplatform van Europa, gaat een nauwe samenwerking aan met VHD Alarmcentrale, dé specialist in camperhulpverlening.
18/04/25
Oprichters KNAB en Albelli investeren €1 miljoen in snelgroeiend platform Glampings.com
Bij 2de investeringsronde heeft Glamping.com een groeikapitaalinjectie opgehaald om luxe camperen toegankelijker te maken voor een breed publiek.
18/04/25
Zuid-Limburg optimaliseert fietsknooppuntennetwerk
Zuid-Limburg heeft haar fietsknooppuntennetwerk herzien en geoptimaliseerd op het gebied van spreiding, beleving en veiligheid. Al met al zijn er deze winter een kleine 75 Zuid-Limburgse knooppunten bijgekomen, met een totale lengte van zo’n 400 km.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...