Geplaatst op: 21-01-2022
Auteur: Marc Gerlings

ACM start onderzoek reisbranche naar vermelden bijkomende kosten

Onderzoek start in april 2022

ACM start onderzoek reisbranche naar vermelden bijkomende kosten
Reisbranche moet alle kosten vermelden.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heft zijn vinger vermanend omhoog naar de reisbranche. ACM ziet dat reisaanbieders nog te vaak onduidelijke prijzen hanteren voor de consument. Onderzoek naar aanbieders van accommodaties op vakantieparken wordt gestart in april.

Reisbedrijven die een accommodatie of een reis aanbieden, moeten bij het aanbod alle bijkomende kosten vermelden die zij in rekening brengen. 

De ACM heeft de afgelopen periode websites van diverse reisaanbieders gecontroleerd. Daaruit bleek dat de bijkomende kosten vaak niet staan vermeld in of bij de advertentieprijs. Ook op de website staan deze kosten niet duidelijk vermeld. De consument is daardoor in de praktijk vaak tientallen euro’s duurder uit dan in de advertentie werd beloofd. De vermelding van de bijkomende kosten onder het ‘i’- symbool is niet voldoende duidelijk voor consumenten.

Goed vergelijken

De consument heeft recht op eerlijke en duidelijke prijzen, zodat zij de verschillende aanbiedingen goed kunnen vergelijken. De ACM start daarom onderzoeken naar misleidende reisprijzen, te beginnen bij aanbieders van accommodaties op vakantieparken.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: "Voor een consument die een accommodatie of een reis boekt, moet de prijs in één oogopslag duidelijk zijn. Hij mag niet pas in het boekingsproces geconfronteerd worden met allerlei extra kosten die hij moet betalen. Deze kosten moeten al vanaf het begin duidelijk zijn. Alleen met duidelijke prijzen kunnen consumenten aanbiedingen goed vergelijken. Ook ontstaat daarmee een gelijk speelveld voor alle aanbieders.”

Alle bijkomende kosten meteen duidelijk maken

De prijs is voor een consument een belangrijk aspect bij het vergelijken en bepalen van zijn keuze. Reisaanbieders moeten eerlijke en duidelijke prijzen hanteren. Dit betekent dat bijkomende kosten die zij in rekening brengen meteen vanaf het begin duidelijk moeten zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om reserveringskosten, maar ook schoonmaakkosten of bedlinnen als je verplicht bent dit af te nemen. Als deze aan het begin duidelijk worden vermeld, kan de consument deze kosten ook bij zijn afweging betrekken.

'i-symbool' is niet transparant

Het is in de reisbranche gebruikelijk om de bijkomende kosten te vermelden onder het 'i-symbool'. Uit onderzoek blijkt dit voor consumenten niet voldoende duidelijk te zijn. Er wordt in de praktijk nauwelijks geklikt op het i-symbool, waardoor de informatie in de praktijk niet gezien wordt. Het gebruik ervan ziet de ACM dan ook niet als transparant. De i voldoet niet en moeten bedrijven vergeten. Een goede manier is het tonen van volledige prijzen. Dit kan eenvoudig door consumenten aan het begin van zijn bezoek aan de website gegevens als aantal personen, data, duur verblijf en nog meer te laten invullen en de prijs daarop aan te passen.

Toezicht op de naleving

De ACM gaat de komende periode controleren op welke manier reisaanbieders hun prijzen vermelden. Vanaf april 2022 start de ACM met het controleren van aanbieders van accommodaties op vakantieparken. De controle van andere reisaanbieders volgt op een later moment. De ACM kijkt met name naar de manier waarop de bijkomende kosten vermeld zijn:

1 De consument moet meteen vanaf het begin inzicht krijgen in alle bijkomende kosten;
2 Het vermelden van bijkomende kosten onder het ‘i’-symbool is niet toegestaan;
3 Reisaanbieders die met de ACM willen onderzoeken hoe zij prijzen op hun website beter kunnen tonen, bijvoorbeeld door middel van A/B testing, kunnen contact opnemen met de ACM via effectievetransparantie@acm.nl.

Aan reisaanbieders die hun prijzen niet juist vermelden, kan de ACM sancties opleggen.

Meer informatie van ACM Consuwijzer over het beleid bij reizen en accommodaties.
Trefwoorden: ACM, reizen, accommodatie, vakantiepark

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.
09/12/24
Exclusief voor leden
Horecabeurs Goes scherpt regels voor bezoek aan
In maart 2025 viert de Horecabeurs Goes haar 61e editie. Onder leiding van eventmanager Mathias Koeman zet de beurs dit jaar in op een ambitieuze kwaliteitsverbetering. Vooral het beleid voor de tickets wordt verscherpt naar vakpubliek.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
03/12/24
Exclusief voor leden
Hotel en ontmoetingsplaats voor design Kazerne krijgt twee nieuwe eigenaren
Hotel, horeca en ontmoetingsplaats voor design Kazerne BV in Eindhoven is officieel overgenomen door Bram Bijnen en Dick Spierenburg. Samen brengen zij een frisse visie en jarenlange ervaring mee om deze unieke plek verder te ontwikkelen als dé ontmoetingsplek, melden de oprichters.