Geplaatst op: 21-01-2022
Auteur: Marc Gerlings

ACM start onderzoek reisbranche naar vermelden bijkomende kosten

Onderzoek start in april 2022

ACM start onderzoek reisbranche naar vermelden bijkomende kosten
Reisbranche moet alle kosten vermelden.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heft zijn vinger vermanend omhoog naar de reisbranche. ACM ziet dat reisaanbieders nog te vaak onduidelijke prijzen hanteren voor de consument. Onderzoek naar aanbieders van accommodaties op vakantieparken wordt gestart in april.

Reisbedrijven die een accommodatie of een reis aanbieden, moeten bij het aanbod alle bijkomende kosten vermelden die zij in rekening brengen. 

De ACM heeft de afgelopen periode websites van diverse reisaanbieders gecontroleerd. Daaruit bleek dat de bijkomende kosten vaak niet staan vermeld in of bij de advertentieprijs. Ook op de website staan deze kosten niet duidelijk vermeld. De consument is daardoor in de praktijk vaak tientallen euro’s duurder uit dan in de advertentie werd beloofd. De vermelding van de bijkomende kosten onder het ‘i’- symbool is niet voldoende duidelijk voor consumenten.

Goed vergelijken

De consument heeft recht op eerlijke en duidelijke prijzen, zodat zij de verschillende aanbiedingen goed kunnen vergelijken. De ACM start daarom onderzoeken naar misleidende reisprijzen, te beginnen bij aanbieders van accommodaties op vakantieparken.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: "Voor een consument die een accommodatie of een reis boekt, moet de prijs in één oogopslag duidelijk zijn. Hij mag niet pas in het boekingsproces geconfronteerd worden met allerlei extra kosten die hij moet betalen. Deze kosten moeten al vanaf het begin duidelijk zijn. Alleen met duidelijke prijzen kunnen consumenten aanbiedingen goed vergelijken. Ook ontstaat daarmee een gelijk speelveld voor alle aanbieders.”

Alle bijkomende kosten meteen duidelijk maken

De prijs is voor een consument een belangrijk aspect bij het vergelijken en bepalen van zijn keuze. Reisaanbieders moeten eerlijke en duidelijke prijzen hanteren. Dit betekent dat bijkomende kosten die zij in rekening brengen meteen vanaf het begin duidelijk moeten zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om reserveringskosten, maar ook schoonmaakkosten of bedlinnen als je verplicht bent dit af te nemen. Als deze aan het begin duidelijk worden vermeld, kan de consument deze kosten ook bij zijn afweging betrekken.

'i-symbool' is niet transparant

Het is in de reisbranche gebruikelijk om de bijkomende kosten te vermelden onder het 'i-symbool'. Uit onderzoek blijkt dit voor consumenten niet voldoende duidelijk te zijn. Er wordt in de praktijk nauwelijks geklikt op het i-symbool, waardoor de informatie in de praktijk niet gezien wordt. Het gebruik ervan ziet de ACM dan ook niet als transparant. De i voldoet niet en moeten bedrijven vergeten. Een goede manier is het tonen van volledige prijzen. Dit kan eenvoudig door consumenten aan het begin van zijn bezoek aan de website gegevens als aantal personen, data, duur verblijf en nog meer te laten invullen en de prijs daarop aan te passen.

Toezicht op de naleving

De ACM gaat de komende periode controleren op welke manier reisaanbieders hun prijzen vermelden. Vanaf april 2022 start de ACM met het controleren van aanbieders van accommodaties op vakantieparken. De controle van andere reisaanbieders volgt op een later moment. De ACM kijkt met name naar de manier waarop de bijkomende kosten vermeld zijn:

1 De consument moet meteen vanaf het begin inzicht krijgen in alle bijkomende kosten;
2 Het vermelden van bijkomende kosten onder het ‘i’-symbool is niet toegestaan;
3 Reisaanbieders die met de ACM willen onderzoeken hoe zij prijzen op hun website beter kunnen tonen, bijvoorbeeld door middel van A/B testing, kunnen contact opnemen met de ACM via effectievetransparantie@acm.nl.

Aan reisaanbieders die hun prijzen niet juist vermelden, kan de ACM sancties opleggen.

Meer informatie van ACM Consuwijzer over het beleid bij reizen en accommodaties.
Trefwoorden: ACM, reizen, accommodatie, vakantiepark

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
07/01/25
ACSI meldt top kampeerjaar
Campingspecialist ACSI meldt dat 2024 het beste kampeerjaar ooit was voor de organisatie. Ten opzichte van 2023 zag ACSI het aantal boekingen voor campings met 39% stijgen en registreerde het ruim 15% meer online zoekopdrachten door Europese kampeerders.
06/01/25
Meer campers en caravans verkocht
In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
06/01/25
Exclusief voor leden
Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
06/01/25
Vijfde park voor MarinaParken
MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.
06/01/25
Exclusief voor leden
Vacansoleil na faillissement in 2023 weer op Vakantiebeurs 2025
Vacansoleil staat na het faillissement en de overname door Pierre & Vacances - Center Parcs Group voor het eerst weer op de Vakantiebeurs. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar flink aan de doorstart gewerkt en kan weer kampeeraccommodaties op 1.000 campings in 17 Europese landen aanbieden.
31/12/24
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...