Geplaatst op: 25-01-2022
Auteur: Marc Gerlings

Doe je het goed of niet goed met klimaatdoelstellingen? Science bepaalt je targets beter

Doe je het goed of niet goed met klimaatdoelstellingen? Science bepaalt je targets beter
Meerdere bedrijven en instellingen in toerisme hebben zich verbonden aan de klimaatdoelstellingen uit het akkoord van Parijs. De vraag is wanneer doe je het dan goed. Maria van der Heijden, Directeur-bestuurder van MVO Nederland wijst op het invoeren van science based targets.

"Bedrijven werken mee aan het behalen van maatschappelijke doelen, en maken duidelijk hoe ze dat precies doen. Daarvoor moet je doelen die een bedrijf zichzelf stelt naast ‘Parijs’ leggen, en dat is wat SBT (Science Based Targets) doet. Van buiten naar binnen. In plaats van binnen naar buiten zoals veel bedrijven dat nog doen."

"En als je zegt dat je je aan het akkoord van Parijs committeert, ben je voorgoed klaar met de discussie over doelstellingen. Bovendien zijn er heldere protocollen en afspraken over wat wel en niet meetelt, en hoe je je uitstoot en de reducties moet berekenen. Een bedrijf kan zich dus richten op het halen van het doel, in plaats van op het overtuigen van management, medewerkers, aandeelhouders en anderen die ook een mening willen hebben over klimaatdoelstellingen."

Hoe kom je los van vrijblijvendheid?

"Kortom, SBT maakt een einde aan de vrijblijvendheid. Voor scope 1 en 2 móet je in lijn blijven met de 1,5-graad doelstelling, voor scope 3 mag ‘ well below 2 degrees ’ ook. In de praktijk betekent dat mikken op maximaal 1,75 graden opwarming."

Hoe breng je het naar buiten?

Het zou nog beter zijn als er een duidelijke rapportageverplichting aan de SBT's gekoppeld zou zijn, en het zou ook mooi zijn als er voor alle sectoren kant-en-klare aanpakken en tools waren, maar tot toe zijn de Science Based Targets het beste wat we hebben.

Trefwoorden: management, klimaat, doelen, Parijs

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...