Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-01-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Helft van de websites niet eerlijk over reviews

Helft van de websites niet eerlijk over reviews
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

Op de helft van de websites is het voor consumenten onduidelijk hoe de daarop vermelde reviews worden verzameld. Dat blijkt uit onderzoek van de Europese Commissie die 223 grote consumentenwebsites onderzocht waaronder boekingswebsites. Dat betekent dat minstens 55% van de bedrijven de regels voor eerlijk zakendoen overtreden.  

Van alle 223 onderzochte websites informeerden 104 consumenten niet hoe reviews worden verzameld en de informatie wordt verwerkt. Nog meer websites (114) maken niet duidelijk hoe nep-reviews worden geweerd en is niet duidelijk of reviews zijn geschreven door echte consumenten. Bijna alle websites (176) geven niet aan of  mensen die een review achterlaten worden beloond. Eerlijke informatie is belangrijk omdat 71% van de consumenten reviews laten meewegen in hun aankoopbeslissing. 

Commissaris voor Justitie Didier Reynders is duidelijk in zijn reactie: "Consumenten vertrouwen heel vaak op online beoordelingen wanneer ze online winkelen of boeken. Ik wil niet dat consumenten voor de gek worden gehouden. Ik wil dat ze kunnen communiceren in een betrouwbare omgeving. Ik dring aan op één specifiek punt: onlinebedrijven moeten consumenten duidelijke en zichtbare informatie geven over de betrouwbaarheid van dergelijke beoordelingen. De resultaten van vandaag zijn een duidelijke oproep tot actie. We zullen ervoor zorgen dat de EU-wetgeving wordt nageleefd".

De Europese Commissie concludeert dat ten minste 55% van de onderzochte bedrijven de regels voor eerlijk zakendoen overtreedt. In de Unfair Commercial Practices Directive staat dat bedrijven eerlijke informatie aan consumenten moeten presenteren. Bij nog eens 18% van de bedrijven twijfelt de Commissie aan de informatie. 

Nationale consumenten autoriteiten, in Nederland de ACM, gaan de betrokken bedrijven vragen hun websites aan te passen. 

Link: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/nl/ip_22_394
Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, platforms, boekingen, reviews

CELTH



||| Nieuws |||

07/04/25
De winnaars van de Nationale Evenementenprijzen
Tijdens het Nationaal Congres Evenementen in Schiedam zijn de winnaars van de felbegeerde Nationale Evenementenprijzen 2025 bekendgemaakt. Na een spannende beoordelingsperiode door de jury zijn de meest toonaangevende steden en publieksevenementen van het afgelopen jaar in het zonnetje gezet.
07/04/25
Lancering nieuwe fietsbeleving in Vlaanderen: de iCONS Challenge
Een nieuwe fietsbeleving die vakantiefietsers uitdaagt om de 56 iconen langs de icoonfietsroutes in Vlaanderen te ontdekken.
07/04/25
Negende stillere Airbus voor Transavia
De Transavia-vloot wordt steeds jonger en moderner, en dus ook schoner, stiller en zuiniger.
07/04/25
Voltron Nevera in Europa-Park wint prestigieuze TEA Thea Award
De nieuwe achtbaan Voltron Nevera powered by Rimac in Europa-Park heeft de felbegeerde TEA Thea Award gewonnen in de categorie 'attracties'. Deze prestigieuze prijs, uitgereikt door de Themed Entertainment Association (TEA), wordt beschouwd als een van de hoogste onderscheidingen in de entertainmentindustrie en werd eind maart in Los Angeles aan de familie Mack overhandigd.
07/04/25
Libéma ontwikkelt Kasteel Steenenburg tot complete horeca
Het roze kasteel van voormalig attractiepark ‘Land van ooit’ wordt door Libéma verbouwd tot horecagelegenheid. Er wordt ook een hotel bijgebouwd. Libéma richt zich op zowel de zakelijke als de toeristische gast. In september gaat het kasteel open voor de gasten.
04/04/25
ANWB geeft fietsroute cadeau aan jarig Amsterdam
Ter gelegenheid van het 750-jarig bestaan van Amsterdam geeft de ANWB een speciale fietsroute cadeau aan de hoofdstad.
03/04/25
Slagharen zet stap vooruit in duurzaamheid met nieuwe statiegeldmachines
Slagharen zet met het plaatsen van statiegeldmachines een belangrijke stap richting een duurzamer en schoner park.
03/04/25
Ruim 72.000 downloads voor Bloesemalert-app
De gratis Bloesemalert-app, een initiatief van Stichting Bureau Toerisme is een populaire app in de categorie reizen in Nederland.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...