Geplaatst op: 25-01-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Helft van de websites niet eerlijk over reviews

Helft van de websites niet eerlijk over reviews
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

Op de helft van de websites is het voor consumenten onduidelijk hoe de daarop vermelde reviews worden verzameld. Dat blijkt uit onderzoek van de Europese Commissie die 223 grote consumentenwebsites onderzocht waaronder boekingswebsites. Dat betekent dat minstens 55% van de bedrijven de regels voor eerlijk zakendoen overtreden.  

Van alle 223 onderzochte websites informeerden 104 consumenten niet hoe reviews worden verzameld en de informatie wordt verwerkt. Nog meer websites (114) maken niet duidelijk hoe nep-reviews worden geweerd en is niet duidelijk of reviews zijn geschreven door echte consumenten. Bijna alle websites (176) geven niet aan of  mensen die een review achterlaten worden beloond. Eerlijke informatie is belangrijk omdat 71% van de consumenten reviews laten meewegen in hun aankoopbeslissing. 

Commissaris voor Justitie Didier Reynders is duidelijk in zijn reactie: "Consumenten vertrouwen heel vaak op online beoordelingen wanneer ze online winkelen of boeken. Ik wil niet dat consumenten voor de gek worden gehouden. Ik wil dat ze kunnen communiceren in een betrouwbare omgeving. Ik dring aan op één specifiek punt: onlinebedrijven moeten consumenten duidelijke en zichtbare informatie geven over de betrouwbaarheid van dergelijke beoordelingen. De resultaten van vandaag zijn een duidelijke oproep tot actie. We zullen ervoor zorgen dat de EU-wetgeving wordt nageleefd".

De Europese Commissie concludeert dat ten minste 55% van de onderzochte bedrijven de regels voor eerlijk zakendoen overtreedt. In de Unfair Commercial Practices Directive staat dat bedrijven eerlijke informatie aan consumenten moeten presenteren. Bij nog eens 18% van de bedrijven twijfelt de Commissie aan de informatie. 

Nationale consumenten autoriteiten, in Nederland de ACM, gaan de betrokken bedrijven vragen hun websites aan te passen. 

Link: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/nl/ip_22_394
Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, platforms, boekingen, reviews

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies