Geplaatst op: 25-01-2022
Auteur: NRIT redactie

Irene Asscher-Vonk ontvangt Museumpenning

Irene Asscher-Vonk ontvangt Museumpenning
Uittredend voorzitter van de Museumvereniging Irene Asscher-Vonk ontving op 24 januari uit handen van staatssecretaris Gunay Uslu de Museumpenning voor haar tomeloze inzet voor de museumsector in de afgelopen acht jaar.

De Museumvereniging werd onder haar leiding een sterk en mondig ledenverbond. "Waar musea tijdens de verschillende crises, waaronder de coronacrisis, van hebben geprofiteerd", aldus staatssecretaris Uslu. Daarom werd Irene Asscher-Vonk tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst van de Museumvereniging in Het Scheepvaartmuseum op voordracht van de staatssecretaris bij Koninklijk besluit gedecoreerd met de Museumpenning.

Nadat Asscher-Vonk de commissies Musea voor Morgen en Proeven van Partnerschap voorzat, begeleidde zij de fusie van de twee brancheverenigingen naar een Museumvereniging. Vanwege deze succesvolle fusie vroegen de leden haar om de eerste voorzitter te worden. Op haar welbekende vouwfiets ging Asscher-Vonk vervolgens acht jaar lang het land door om (een flink aantal van) de ruim 400 leden te bezoeken. 

Asscher-Vonk: "Iedere keer pakte ik een cadeautje uit. Een cadeau van kennis, van cultuur, van 'lokale' samenhang. Waar medewerkers, vrijwilligers en schoolgaande kinderen, kortom het leven samenkomt." Voor haar opvolger Shula Rijxman had Irene daarom wel een tip: "Ga het land in en laat je verrassen door alle museale passie die er door heel Nederland te vinden is."
Topics:Beleid, Cultuur
Trefwoorden: museum, voorzitter, beleid, cultuur

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies