Toerisme Vlaanderen sluit vertegenwoordigingen in Azië en Latijns-Amerika
Toerisme Vlaanderen gaat haar buitenlandstrategie aanpassen. De focus komt te liggen op de Europese en Amerikaanse markt. Het kantoor in China en de vertegenwoordiging in Brazilië worden gesloten. De activiteiten op de Aziatische markt worden voortaan aangestuurd vanuit een Azië-desk te Brussel.
Toerisme Vlaanderen past haar strategie aan vanwege de pandemie maar er is ook een inhoudelijke reden. De organisatie wil internationale bezoekers ook meer benaderen vanuit hun passie of voorliefde voor één of meerdere thema’s of verhaallijnen.
Peter De Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen: "De beslissing om het buitenlandkantoor in China en het representation office in Brazilië te sluiten, hebben we niet over één nacht ijs genomen. Die markten blijven ook op onze radar staan. Maar om efficiënter in te spelen op interessante opportuniteiten of ingrijpende marktwijzigingen, hertekenen we onze buitenlandse werking. Wanneer we merken dat de markt zich herstelt, kunnen we de intensiteit van onze activiteiten voor bepaalde markten weer verhogen, specifiek in functie van onze marketingstrategie en de thema’s waarvoor er een actieve passiegroep is”.
Veel verandert er niet aan de huidige buitenlandse werking in Azië en de promotionele ondersteuning die Vlaamse vakantiemakers daar mogen verwachten: Toerisme Vlaanderen blijft actief op de Aziatische markt en zet de lopende partnerships in Azië verder. Alleen wordt die werking voortaan aangestuurd via een Azië-desk te Brussel. In de Scandinavische landen en Rusland werken ze al enige tijd zo, met respectievelijk een Scandinavische en Russische desk die vanuit het hoofdkantoor de activiteiten coördineren.