Geplaatst op: 02-02-2022
Auteur: Marc Gerlings

19 Utrechtse gemeenten vragen subsidie om stadscentra levendiger te maken

19 Utrechtse gemeenten vragen subsidie om stadscentra levendiger te maken
Onder meer doet Amersfoort mee.
Negentien Utrechtse gemeenten hebben bij de provincie een subsidieaanvraag ingediend om hun binnenstad, dorpskern of winkelcentrum levendiger te maken.

Het doel van de subsidieregeling is centra met meer activiteiten door een betere samenwerking tussen ondernemers, vastgoedeigenaren en de overheid. Vorig jaar zijn drie gemeenten met een pilot gestart.

Minder fysieke winkels

Steeds meer mensen winkelen online. Hierdoor neemt het aantal fysieke winkels af, is er meer leegstand en staat de vitaliteit van deze gebieden al een paar jaar onder druk. De coronacrisis heeft dit proces versterkt waardoor ook horeca, cultuur en toerisme in binnensteden en dorpskernen onder druk staan. Met de subsidieregeling kunnen gemeenten en ondernemers een plan maken om hun binnenstad of dorpskern nieuw leven in te blazen. In beleidstaal heet dat 'toekomstbestendig' maken.

Werken, ontspannen en ontmoeten

Gedeputeerde Robert Strijk (Economie) van de provincie Utrecht: "Het hart van een stad of een dorp is ontzettend belangrijk. Niet alleen voor de economie en werkgelegenheid die je daar hebt, maar ook voor de sociale interactie. Het is een plek voor ontmoeting. Het is heel vervelend dat zoveel gemeenten kampen met binnensteden en dorpskernen die door minder retail onder druk komen te staan. Maar we zijn blij dat deze gemeenten samen met hun ondernemers en vastgoedeigenaren plannen maken om de winkelgebieden toekomstbestendig te maken. Onze subsidie geeft een steuntje in de rug. Op die manier kunnen inwoners daar ook in de toekomst winkelen, ontspannen, werken en elkaar ontmoeten."

Samenwerking voor transformatie

Met de subsidieregeling wordt de samenwerking tussen de partijen in binnensteden gestimuleerd. Het is de bedoeling dat deze partijen samen tot een plan van aanpak komen. Er zijn gemeenten die verkenningen uitvoeren om winkelpanden te transformeren, andere hopen de aantrekkingskracht van de winkelstraten te vergroten of winkelgebieden compacter te maken en daarmee de aantrekkelijkheid te vergroten. In alle plannen staat samenwerking tussen de partijen in de centra centraal. De gemeenten hebben nu een jaar de tijd om de plannen uit te werken.

Gemeenten die een subsidieaanvraag hebben gedaan zijn:
Amersfoort, Baarn, Bunnik, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, IJsselstein, Leusden, Montfoort, Oudewater, Rhenen, Soest, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woudenberg en Zeist.
Trefwoorden: stad, centrum, toerisme, recreatie, winkelen, vrije tijd, beleid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.