Geplaatst op: 07-02-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Spagaat tussen duurzame intenties en reisgedrag

Spagaat tussen duurzame intenties en reisgedrag
Afbeelding van Lars_Nissen via Pixabay

Veruit de meeste Nederlanders (78%) vinden dat ze in het dagelijks leven alles doen wat in hun vermogen ligt om klimaatverandering tegen te gaan. Dat is precies op het Europees gemiddelde. Als het om de vakantiebestemming gaat, is de bereidheid klimaatverandering daarin te betrekken een stuk lager (55%). Als we vervolgens kijken naar feitelijk gedag, blijkt duurzaam gedrag nog heel erg lastig. Dat blijkt uit de klimaatenquete van de Europese Investeringsbank. 

Van alle Nederlanders wil 55% rekening houden met klimaatverandering als zij een vakantiebestemming kiezen. Dat is lager dan het Europees gemiddelde dat op 67% ligt. Deze zorg leeft meer dan gemiddeld bij mensen onder de dertig (58%). Helaas zien we ook hier een discrepantie tussen intentie en feitelijk gedrag. Een meerderheid van de jongeren (57%, tegenover 41% van de 30-64-jarigen en 27% van de 65-plussers) geeft aan dat zij in de zomer van 2022 wel met het vliegtuig op vakantie gaan. Bijna een derde van de jongeren (33%, tegenover 22% van de 30-64-jarigen en 17% van de 65-plussers) zegt van plan te zijn naar een verre bestemming te vliegen. 

Vergelijken we duurzame reisintenties af tegen andere sectoren dan scoort onze branche met 55% gemiddeld. Het sterkst zien we duurzame plannen bij de auto want 62% van de Nederlanders geeft aan dat de eerstvolgende auto een elektrische of hybride is. Bij het kiezen van een baan laat 41% klimaatverandering meewegen en 40% houdt bij het kiezen van een bank rekening met klimaatverandering. 

Link: https://www.eib.org/en/surveys/climate-survey/4th-climate-survey/hybrid-electric-petrol-cars-flying-holidays-climate.htm
Trefwoorden: duurzaam toerisme, reizen

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...