Geplaatst op: 11-02-2022
Auteur: Peter Bekkering en Marc Gerlings

Trendcongres Toerisme en Vrijetijd zet young professional in de spotlight

Trendcongres Toerisme en Vrijetijd zet young professional in de spotlight
Bloemen voor Anoeska Top en Ellen van der Spoel. Rechts Marieke van Meurs.
Tijdens de online inspiratiesessie van het trendcongres Toerisme en Vrijetijd dat op donderdag 10 februari live werd uitgezonden vanuit een studio bij de Breda University of Applied Sciences (BUas) stond ditmaal de young professional centraal. Van onderzoek tot voorbeelden, de weg van de young professional in toerisme werd ontrafeld.

Moderator was Marieke van Meurs, docent bij de opleiding Tourism Management in Rotterdam. De eerste spreker, met wie Van Meurs in gesprek ging, was Lobke Elbers, communicatiemanager van de Next Tourism Generation Alliance. Deze Alliance is een samenwerking van acht Europese landen en veertien onderwijs- en industriepartners. Elbers wees op de enorme transitie die de reiswereld de afgelopen jaren heeft gemaakt. "Dan heb ik het als eerste over de toenemende investeringen in digitalisering en technologie en als tweede over meer aandacht voor duurzaamheid en sociale impact maken. Dit biedt young professionals kansen om nieuwe vaardigheden aan te leren en om een nieuwe innovatieve en creatieve manier van denken te adapteren.” 

Ontwikkel je digital, social en green skills

De Alliance deed onderzoek naar hoe digital, social en green skills bij studenten en werkgevers ontwikkeld worden en wat daar de belangrijkste zaken zijn. "Als je als sector toekomstbestendige producten en diensten wilt ontwikkelen moet je kijken naar de veranderende consument. Wij hebben daarom aan ondernemers in de acht landen gevraagd hoe ze hun huidige skills inschatten, welke skills ze verwachten in de toekomst nodig te hebben en waar de ‘gaps’ zitten. De uitkomsten laten zien dat er nog de nodige gaps zitten waar opleidingen, trainingen en workshops iets aan kunnen gaan doen.” 

Aan het eind van het interview ging ze ook nog in op enkele aansprekende voorbeelden. Ook riep ze belangstellenden op om een mail te sturen naar communication@nexttourismgeneration.eu. "We gaan namelijk een skills lab ontwikkelen voor Europese tourism professionals. We kunnen dan ook een infographic toesturen zodat mensen weten over welke skills we het specifiek hebben.”

Lab in de praktijk

Zac Woolfit liet zien wat het Urban Leisure & Tourism Lab Amsterdam betekent voor studenten en opdrachtgevers. Hij liet in zijn bijdrage zien hoe studenten en young professionals in multidisciplinaire teams in de wijk en de regio aan de slag gaan met ‘wicked problems’, complexe problemen waarvoor geen eenvoudige oplossing mogelijk is. Daarbij liet hij ook de studenten en de young professionals zelf aan het woord. Aan de orde kwamen eerst de voorbeelden van VisitBeemster en Recreatieschap Noord-Holland en de uitdaging om deze te verbinden met de regio Amsterdam, en met de nationale en internationale toeristen. Daarna was er ook aandacht voor het vijfjaarlijkse evenement Sail in Amsterdam en hoe dit evenement nieuwe doelgroepen kan aantrekken. 

Bloemen voor winnaars UNWTO Students League

Marieke van Meurs interviewde Anoeska Top en docente Ellen van der Spoel. Beiden zijn afkomstig van de NHL Stenden Hogeschool. Een team van vijf derdejaars studenten van de opleiding Tourism Management van de NHL Stenden Hogeschool, onder leiding van teamcaptain Anoeska Top, won in september 2021 de wereldwijde competitie van de UNWTO Students League. Anoeska vertelde over de opdracht – ontwerp een duurzame marketingcampagne voor een landelijke plek in Nederland – en de keuze voor Veenhuizen. "We hebben in de campagne gefocust op de quality tourist, omdat we niet meer toeristen wilden aantrekken maar meer geld om zo het geld te kunnen gebruiken om terug te investeren in de community. We hebben gekozen voor een combinatie van online en offline marketing omdat de quality tourist daar nog tussenin hangt.” Aan de competitie deden 65 teams mee. Daarvan mochten vier een pitch doen voor een internationale jury. 

Top vertelde dat een van de skills die ze tijdens het traject ontwikkelde ‘public speaking’ was: "Ik zie dat dit in toerisme ook een steeds belangrijkere skill aan het worden is. Andere skills die ik heb ontwikkeld zijn creativiteit, leiderschap en samenwerking.” Dit bijzondere project levert haar een nieuwe kans op. Na haar afstuderen gaat Top stage lopen bij het UNWTO vertelde ze.  

Degrowth onderzoek door Emma Lemmers

Daarna was het de beurt aan Emma Lemmers. Ze studeerde cum laude af aan de BUas met haar dissertatie ‘Degrowth: possibility or utopia? The potential according to tourism-related stakeholders in the public sector in the Netherlands.’ Voorafgaand aan het onderzoek was haar overweging dat spreiding niet een werkelijke oplossing is voor overtoerisme. Dat leidde tot onderzoek naar het verminderen van toerisme en de effecten daarvan. De opvallende scriptie leidde tot contact met haar huidige werkgever. Sinds begin februari werkt ze bij het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme in Zeeland.

"Positieve impact”

Dick Vulto, CEO van scale up Natuurhuisje.nl voegde een skill toe aan de set die eerder in de presentaties bleken. "Het is belangrijk dat je iets goeds toevoegt aan deze wereld. Natuurlijk zijn we een commercieel bedrijf maar bij alles wat we doen willen we een positieve impact maken.” Hij gaf zijn visie op de sector en de skills die young professionals moeten hebben om een scale up stevig uit te bouwen.

Ynge Postmus: onderzoek en voorspelling inhaalslag vrijetijdseconomie

De afsluiting was een interview met Ynge Postmus. Zij publiceerde haar scriptie in het magazine Vrijetijdsstudies van de NRIT met als titel ‘Een Gebalanceerde Vrijetijdskwestie: Een onderzoek naar het vrijetijdsgedrag en belang van vrijetijd onder hbo-studenten gedurende de COVID-19 uitbraak’. Nu er veel versoepelingen in coronamaatregelen op komst zijn voorspelde ze een forse toename voor de vrijetijdseconomie. Op basis van haar onderzoek onder hbo-studenten verwacht ze vooral een inhaalslag waarin mensen de sociale contacten willen aanhalen en weer veel mensen willen ontmoeten. De presentatie liet een stevig indruk achter. Nu Ynge klaar is met haar studie is ze op zoek naar een baan in de culturele sector.

Hogescholen maken inspiratiesessies mogelijk

Young professionals in tourism is de derde in de serie van vier inspiratiesessies. Deze online inspiratiesessie wordt mogelijk gemaakt door Breda University of Applied Sciences, Hogeschool Inholland, LOI hogeschool, Hogeschool Saxion, NHL Stenden en HZ University of Applied Sciences. Partner voor de inspiratiesessies is Kennisnetwerk Destinatie Nederland.

Wil je de uitzending kijken, klik op de link: Young professionals in tourism

Trefwoorden: trend, trendcongres, toerismecongres, inspiratiesessie, LOTM

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
16/01/25
Gelderland trekt bijna 5 miljoen verblijfgasten in 2024
Stijging van 5,4% van gasten die minstens één macht in Gelderland verbleven. Het dagtoerisme groeide 13% bij attracties.
16/01/25
Apollo Reizen verlengt sponsoring van de NN Marathon Rotterdam
De touroperator Apollo Reizen blijft officieel sponsor van de NN Marathon Rotterdam en gaat op de Marathon Sport Expo in gesprek met de deelnemers.
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...
06/01/25
DNB gaat in maart weer open voor bezoekers
Na een bijna vijf jaar durende renovatie is het gebouw ook weer open voor bezoekers en toeristen. Een bijzondere attractie in het hart van de hoofdstad Amsterdam.
30/12/24
Tunnel Jonkheerpad officieel geopend
ProRail heeft samen met Brabants Landschap en de gemeente Oisterwijk de onderdoorgang bij het Jonkheerpad in natuurgebied Landgoed Nemerlaer begin december officieel geopend.
27/12/24
Eerste wandelchallenge 30 minuten iedere dag
Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) organiseert samen met Lana Witte-de Wit, Wandelaar des Vaderlands, de allereerste Nieuwjaars Wandelchallenge. De challenge, iedere dag 30 minuten wandelen.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...