Geplaatst op: 11-02-2022
Auteur: Peter Bekkering en Marc Gerlings

Trendcongres Toerisme en Vrijetijd zet young professional in de spotlight

Trendcongres Toerisme en Vrijetijd zet young professional in de spotlight
Bloemen voor Anoeska Top en Ellen van der Spoel. Rechts Marieke van Meurs.
Tijdens de online inspiratiesessie van het trendcongres Toerisme en Vrijetijd dat op donderdag 10 februari live werd uitgezonden vanuit een studio bij de Breda University of Applied Sciences (BUas) stond ditmaal de young professional centraal. Van onderzoek tot voorbeelden, de weg van de young professional in toerisme werd ontrafeld.

Moderator was Marieke van Meurs, docent bij de opleiding Tourism Management in Rotterdam. De eerste spreker, met wie Van Meurs in gesprek ging, was Lobke Elbers, communicatiemanager van de Next Tourism Generation Alliance. Deze Alliance is een samenwerking van acht Europese landen en veertien onderwijs- en industriepartners. Elbers wees op de enorme transitie die de reiswereld de afgelopen jaren heeft gemaakt. "Dan heb ik het als eerste over de toenemende investeringen in digitalisering en technologie en als tweede over meer aandacht voor duurzaamheid en sociale impact maken. Dit biedt young professionals kansen om nieuwe vaardigheden aan te leren en om een nieuwe innovatieve en creatieve manier van denken te adapteren.” 

Ontwikkel je digital, social en green skills

De Alliance deed onderzoek naar hoe digital, social en green skills bij studenten en werkgevers ontwikkeld worden en wat daar de belangrijkste zaken zijn. "Als je als sector toekomstbestendige producten en diensten wilt ontwikkelen moet je kijken naar de veranderende consument. Wij hebben daarom aan ondernemers in de acht landen gevraagd hoe ze hun huidige skills inschatten, welke skills ze verwachten in de toekomst nodig te hebben en waar de ‘gaps’ zitten. De uitkomsten laten zien dat er nog de nodige gaps zitten waar opleidingen, trainingen en workshops iets aan kunnen gaan doen.” 

Aan het eind van het interview ging ze ook nog in op enkele aansprekende voorbeelden. Ook riep ze belangstellenden op om een mail te sturen naar communication@nexttourismgeneration.eu. "We gaan namelijk een skills lab ontwikkelen voor Europese tourism professionals. We kunnen dan ook een infographic toesturen zodat mensen weten over welke skills we het specifiek hebben.”

Lab in de praktijk

Zac Woolfit liet zien wat het Urban Leisure & Tourism Lab Amsterdam betekent voor studenten en opdrachtgevers. Hij liet in zijn bijdrage zien hoe studenten en young professionals in multidisciplinaire teams in de wijk en de regio aan de slag gaan met ‘wicked problems’, complexe problemen waarvoor geen eenvoudige oplossing mogelijk is. Daarbij liet hij ook de studenten en de young professionals zelf aan het woord. Aan de orde kwamen eerst de voorbeelden van VisitBeemster en Recreatieschap Noord-Holland en de uitdaging om deze te verbinden met de regio Amsterdam, en met de nationale en internationale toeristen. Daarna was er ook aandacht voor het vijfjaarlijkse evenement Sail in Amsterdam en hoe dit evenement nieuwe doelgroepen kan aantrekken. 

Bloemen voor winnaars UNWTO Students League

Marieke van Meurs interviewde Anoeska Top en docente Ellen van der Spoel. Beiden zijn afkomstig van de NHL Stenden Hogeschool. Een team van vijf derdejaars studenten van de opleiding Tourism Management van de NHL Stenden Hogeschool, onder leiding van teamcaptain Anoeska Top, won in september 2021 de wereldwijde competitie van de UNWTO Students League. Anoeska vertelde over de opdracht – ontwerp een duurzame marketingcampagne voor een landelijke plek in Nederland – en de keuze voor Veenhuizen. "We hebben in de campagne gefocust op de quality tourist, omdat we niet meer toeristen wilden aantrekken maar meer geld om zo het geld te kunnen gebruiken om terug te investeren in de community. We hebben gekozen voor een combinatie van online en offline marketing omdat de quality tourist daar nog tussenin hangt.” Aan de competitie deden 65 teams mee. Daarvan mochten vier een pitch doen voor een internationale jury. 

Top vertelde dat een van de skills die ze tijdens het traject ontwikkelde ‘public speaking’ was: "Ik zie dat dit in toerisme ook een steeds belangrijkere skill aan het worden is. Andere skills die ik heb ontwikkeld zijn creativiteit, leiderschap en samenwerking.” Dit bijzondere project levert haar een nieuwe kans op. Na haar afstuderen gaat Top stage lopen bij het UNWTO vertelde ze.  

Degrowth onderzoek door Emma Lemmers

Daarna was het de beurt aan Emma Lemmers. Ze studeerde cum laude af aan de BUas met haar dissertatie ‘Degrowth: possibility or utopia? The potential according to tourism-related stakeholders in the public sector in the Netherlands.’ Voorafgaand aan het onderzoek was haar overweging dat spreiding niet een werkelijke oplossing is voor overtoerisme. Dat leidde tot onderzoek naar het verminderen van toerisme en de effecten daarvan. De opvallende scriptie leidde tot contact met haar huidige werkgever. Sinds begin februari werkt ze bij het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme in Zeeland.

"Positieve impact”

Dick Vulto, CEO van scale up Natuurhuisje.nl voegde een skill toe aan de set die eerder in de presentaties bleken. "Het is belangrijk dat je iets goeds toevoegt aan deze wereld. Natuurlijk zijn we een commercieel bedrijf maar bij alles wat we doen willen we een positieve impact maken.” Hij gaf zijn visie op de sector en de skills die young professionals moeten hebben om een scale up stevig uit te bouwen.

Ynge Postmus: onderzoek en voorspelling inhaalslag vrijetijdseconomie

De afsluiting was een interview met Ynge Postmus. Zij publiceerde haar scriptie in het magazine Vrijetijdsstudies van de NRIT met als titel ‘Een Gebalanceerde Vrijetijdskwestie: Een onderzoek naar het vrijetijdsgedrag en belang van vrijetijd onder hbo-studenten gedurende de COVID-19 uitbraak’. Nu er veel versoepelingen in coronamaatregelen op komst zijn voorspelde ze een forse toename voor de vrijetijdseconomie. Op basis van haar onderzoek onder hbo-studenten verwacht ze vooral een inhaalslag waarin mensen de sociale contacten willen aanhalen en weer veel mensen willen ontmoeten. De presentatie liet een stevig indruk achter. Nu Ynge klaar is met haar studie is ze op zoek naar een baan in de culturele sector.

Hogescholen maken inspiratiesessies mogelijk

Young professionals in tourism is de derde in de serie van vier inspiratiesessies. Deze online inspiratiesessie wordt mogelijk gemaakt door Breda University of Applied Sciences, Hogeschool Inholland, LOI hogeschool, Hogeschool Saxion, NHL Stenden en HZ University of Applied Sciences. Partner voor de inspiratiesessies is Kennisnetwerk Destinatie Nederland.

Wil je de uitzending kijken, klik op de link: Young professionals in tourism

Trefwoorden: trend, trendcongres, toerismecongres, inspiratiesessie, LOTM

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.