Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-02-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Consument wil duurzamer reizen, sector en overheid zijn aan zet

Consument wil duurzamer reizen, sector en overheid zijn aan zet

Duurzaam toerisme blijft een utopie als de reissector en overheden niet samen het aanbod sterk verduurzamen. De meeste groepen reizigers zijn zich bewust van het belang van meer duurzaam reizen maar maken op de zogenaamde ‘Frontrunners’ na nog niet die keuze. Omdat toerisme sterk aanbod gedreven is, moet de hele keten van aanbieders, van accommodatie, transport tot vermaak meer duurzaam worden ingericht. Dat blijkt uit een studie van het Nederlandse Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) en de European Travel Commission (ETC) naar de impact van de COVID-19-pandemie op de houding van consumenten ten aanzien van duurzaam toerisme. De onderzoeksgroep presenteerde op 3 februari 2022 het rapport in Zwitserland op de jaarbijeenkomst van de Market Intelligence Group van de ETC.

Consumenten blijven bereid op een meer duurzame manier te reizen. Die houding is door de recente COVID-19-pandemie niet gewijzigd. Zo blijkt uit de studie ‘Sustainable Travel in an Era of Disruption: Impact of COVID-19 on Sustainable Tourism Attitudes'.Factoren waarmee het reisgedrag van consumenten kan worden beïnvloed zijn tijd en geld. Draaien aan knoppen als sociale normen, gebruiken, bewustzijn en persoonlijke voorkeuren hebben nauwelijks effect op duurzaam reisgedrag. Het is aan de hele toeristische keten om het aanbod dusdanig in te richten dat consumenten hun positieve intenties in daadwerkelijke duurzame reizen omzetten.

Sector moet duurzame transitie leiden

"Aanbieders van toeristische diensten moeten niet de markt volgen maar deze leiden en duurzaam aanbod ontwikkelen”, zegt onderzoeker Paul Peeters van de Breda University of Applied Sciences. "Maak daartoe duurzame opties standaard, in plaats van een optie. Het is daarbij belangrijk duurzaam aanbod niet als specifiek duurzaam in de markt te zetten maar de focus te richten op comfort, gemak en plezier. Maak de duurzame reisbeleving ook zó bijzonder dat het de norm wordt.” Reisorganisaties hebben volgens Peeters verder een belangrijke rol door reizigers te attenderen op het belang van reizen buiten het seizoen en ze nog tijdens de reis te wijzen op lokaal aanbod dat ten goede komt aan de lokale gemeenschap.  Uit het onderzoek blijkt dat alle respondenten in de toekomst wel duurzamer willen reizen maar dat ze sterk verschillen in tot hoever ze daarin gaan. "Het laten zien van goede voorbeelden is echter de sleutel”, zegt onderzoeker Bernadett Papp van NHL Stenden. ‘’Het is cruciaal om het succes te laten zien van die bedrijven die deze markt hebben aangeboord en floreren door duurzame alternatieven aan te bieden.”

Ook overheden zijn aan zet

Naast de aanbieders van reizen zijn ook de overheden aan zet. Om duurzaam reizen te stimuleren moet continu worden geïnvesteerd in een Europese laadinfrastructuur, moeten er minder openbare parkeerplaatsen komen bij toeristische attracties en meer opties voor openbaar vervoer en park- and ride oplossingen. Ook moet het Europese treinnetwerk worden verbeterd inclusief een betere integratie tussen de verschillende vervoerssystemen. Geaccrediteerde groene bedrijven moeten financieel worden ondersteund met bijvoorbeeld speciale investeringsfondsen en belastingkortingen. Zelf moeten bedrijven aan de slag met het ontwikkelen van duurzame reisarrangementen. Tot slot moet er heel wat gebeuren rond het inzichtelijk maken van de duurzame prestaties van bedrijven en de impact van toerisme op bestemmingen.

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door CELTH-partnerhogescholen NHL Stenden en Breda University of Applied Sciences en de ETC. Voor het onderzoek zijn 1.545 toeristen ondervraagd in de vijf Europese landen met de meeste uitgaande reizigers, te weten Duitsland, Nederland, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Italië.

Meer informatie

Een uitgebreide samenvatting van het onderzoek is beschikbaar via de website van CELTH. Het complete rapport kan worden gedownload via de website van de ETC.

Link: https://www.celth.nl/blogs/consument-wil-duurzamer-reizen-sector-en-overheid-zijn-aan-zet
Trefwoorden: duurzaam toerisme, transitie, duurzaam reizen, reisbranche, onderzoek, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

17/04/25
Exclusief voor leden
Waar ga je naartoe op je eerste date?
Eerste dates brengen altijd onzekerheid met zich mee: het is niet makkelijk om overeenkomsten te vin...
16/04/25
Exclusief voor leden
Kröller-Müller Museum krijgt drie toeristische Michelin sterren
Het Kröller-Müller Museum is heel blij met de toegekende maximale drie toeristische sterren van Michelin voor 2025. Het museum is de reis waard om er naartoe te gaan.
16/04/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent avontuurlijk Rivierenland voor jonge ontdekkers
Madurodam heeft zijn nieuwste themagebied geopend: Rivierenland. Dit avontuurlijke speelparadijs, geïnspireerd door het typisch Nederlandse rivierenlandschap, biedt kinderen volop mogelijkheden om te klauteren, klimmen, spetteren en ontdekken. Later dit jaar volgt nog een dark-ride.
16/04/25
Jaarbeurs blikt terug op succesvol 2024 en zet koers naar duurzame toekomst
Koninklijke Jaarbeurs heeft haar geïntegreerd jaarverslag 'Samen duurzaam verder' gepubliceerd, waarin de resultaten van 2024 en de strategie voor de toekomst centraal staan.
16/04/25
Mijlpaal: 800 Green Key’s in Nederland
Restaurant De Dikke van Dale in Leeuwarden heeft als 800e bedrijf in Nederland het prestigieuze Green Key certificaat behaald. De feestelijke uitreiking vond maandag plaats in aanwezigheid van wethouder Abel Reitsma van de gemeente Leeuwarden en Erik van Dijk, National Operator van Green Key Nederland.
16/04/25
Exclusief voor leden
Sterke groei vakantieboekingen via online platforms in Nederland
Het boeken van vakanties via online platforms is in Nederland sterk in opkomst. Afgelopen jaar steeg het aantal Nederlanders dat een vakantie via zo'n platform boekte met maar liefst 18%. Dit blijkt uit de recente Nationale Benchmark Vakantieplatformen van Multiscope, waarbij ruim 5.200 Nederlanders werden ondervraagd.
16/04/25
Exclusief voor leden
TopParken realiseert tien appartementen in centrumgebouw Lage Vuursche
TopParken biedt op haar Utrechtse vakantiepark Résidence Lage Vuursche vanaf het aanstaande Paasweekend 10 luxe vakantieappartementen aan. De appartementen zijn geschikt voor maximaal vier personen en bevinden zich in het nieuwe centrumgebouw, waar ook het nieuwe restaurant en wellnesscentrum te vinden zijn.
16/04/25
Exclusief voor leden
Succesvol 2024 voor de Efteling: Omzet boven de 300 miljoen en tevreden gasten
Attractiepark de Efteling in Kaatsheuvel heeft opnieuw een succesvol jaar achter de rug. In 2024 bezochten 5,6 miljoen mensen het park, wat resulteerde in een netto omzet van meer dan 300 miljoen euro en een netto bedrijfsresultaat van 36,8 miljoen euro.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...