Geplaatst op: 14-02-2022
Auteur: Redactie
NRIT Media

De Groene Route Malburgen winnaar Challenge Groene Iconen

Gelderland krijgt negen Groene Iconen in steden en dorpen

De Groene Route Malburgen winnaar Challenge Groene Iconen

Een groen lint van 3 km door de wijk Malburgen. Een nieuw dorpspark De Laak in Rheden. Een groen plein aan de Linie van Hooff in Zutphen. Dit zijn de top drie winnaars van de Challenge Groene Icoonprojecten, die provincie Gelderland heeft uitgeschreven om dorpen en steden groener te maken. Gedeputeerde Peter Kerris maakte vanmiddag de negen winnaars bekend. Zij ontvangen ieder 100.000 euro om hun droomplannen werkelijkheid te maken.  

 

Gedeputeerde Peter Kerris: ‘We hebben meer groen en minder steen nodig in onze dorpen en steden. Een groene stad of dorp is beter voorbereid op hitte en wateroverlast. De winnaars van de challenge laten zien dat je je woonomgeving groener kunt maken als je er samen de schouders onder zet en dat het er ook mooier uit komt te zien’.

 

Vergroening van steden en dorpen

Wonen, werken, leven in een mooie groene omgeving, dat willen we allemaal wel. Maar op veel plekken in dorpen en steden is daar veel aan te verbeteren. Niet alleen in natuurgebieden, maar ook in dorpen en steden is een prettige plek voor planten en dieren belangrijk. Dit zorgt voor meer variatie in planten en dieren, wat goed is voor het versterken van de biodiversiteit. Een groene omgeving voorkomt overlast door hitte of hoosbuien waar we steeds vaker last van hebben. Planten en bomen zorgen voor schaduw en verkoeling. Groene plekken houden beter water vast, waardoor het op straat niet tot hinder leidt. In een groene omgeving kun je fijner wonen en bewegen.

 

Challenge Groene Iconen

Maar hoe zorg je voor een groene omgeving? Om dat te laten zien hebben we de Challenge Groene Icoonprojecten uitgeschreven. We daagden gemeenten, inwoners en gemeenten uit om met initiatieven te komen om de omgeving te vergroenen. Maar liefst 32 inzendingen mochten we ontvangen uit 25 gemeenten. Plannen om het eigen plein, de eigen straat, bedrijventerrein of zelf de wijk te vergroenen. Ideeën die ontwikkeld zijn in goede samenwerking tussen inwoners, gemeenten en professionals. 

 

Negen winnaars Challenge

Tussen al die plannen zaten negen initiatieven die door een onafhankelijke jury onder leiding van Marja van der Tas verkozen zijn tot ‘groene iconen’. De jury keek naar aandacht voor biodiversiteit, klimaatadaptatie en maatschappelijke en iconische waarde van de plannen. Kan het plan inspireren, aanmoedigen, het goede voorbeeld laten zien? 

 

De winnaars zijn:

  1. De Groene Route Malburen in Arnhem
  2. Spelen en ontmoeten op de Linie van Hooff in Zutphen
  3. Dorpspark de Laak in Rheden
  4. Park Lingerijck in Tiel 
  5. Bloemenpark Didam in Didam
  6. Water-Singel op de Ecofactorij in Apeldoorn
  7. De Veldhoeve in Hattem
  8. Het Groene Hart van Oosterwolde in Oosterwolde
  9. ’t Greune Veld in Lichtenvoorde

 

Deze negen projecten ontvangen allemaal tot 100.000 euro om de plannen uit te voeren en hun iconische groene droomproject waar te maken. 

 

De jury over de Groene Route Malburgen

De Groene Route Malburgen kreeg de hoogste score van de jury. "Het is een ambitieus en goed uitgewerkt plan. Een initiatief van bewoners en professionals in de wijk. De keuze voor een route spreekt ons erg aan, omdat daarmee veel mensen worden bereikt. Ook is er volop aandacht voor klimaatadaptatie en biodiversiteit. Groen en wadi’s gaan bijdragen aan het verminderen van de kans op wateroverlast. En met beplanting van bomen worden koele routes gecreëerd die bijdragen aan het verminderen van hittestress. Door aanplant van veelal inheemse beplanting wordt ook de biodiversiteit in de wijk verbeterd. Wat we ook erg sterk vonden is dat er bij dit plan veel aandacht is voor het betrekken van zoveel mogelijk buurtbewoners.” Juist vanwege de schaal van het project en de co-creatie op wijkniveau ziet de jury dit project als een groen icoon.

 

Geen verliezers

Peter Kerris: ‘Ik ben trots op alle 32 inzenders en de creativiteit die zij hebben laten zien. Eigenlijk zijn alle projecten het waard om te uit te voeren. Maar in een challenge moeten keuzes worden gemaakt. We hopen dat alle inzenders hun plannen waar gaan maken. We gaan met ze kijken of we ze daarbij een duwtje in de rug kunnen geven.’

Link: https://natuurenlandschap.gelderland.nl/challenge+groene+icoonprojecten/default.aspx
Trefwoorden: Groene iconen, wedstrijd, vergroening, challenge

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Nederlands succes bij PiNCAMP Awards
Nederland ging er op het jaarlijkse PiNCAMP Gala met maar liefst twee awards vandoor. Nina Gravelink van De Achterste Hoef kreeg de Young Talent Award en de Beerze Bulten won in de categorie Innovation and Progress.
20/01/25
Exclusief voor leden
Wie zijn uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar?
Camping De Kleine Wolf in Nederland is uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar. Camping44 in Italië werd de Europese winnaar. Deze campings zijn gekozen door 11.000 kampeerders.
20/01/25
Europa-Park breidt uit met gigantische westernstad
Europa-Park zet grote stappen met de uitbreiding van zijn populaire Camp Resort. Het bestaande gebied wordt getransformeerd tot een indrukwekkende westernstad, genaamd Silver Lake City. T
17/01/25
Exclusief voor leden
MarinaParken breidt uit met overname Camping de Eenhoorn
MarinaParken heeft Camping de Eenhoorn in Schardam overgenomen en gaat deze verder exploiteren onder de naam MarinaPark Bad Markermeer. Deze locatie aan het Markermeer wordt daarmee het zesde vakantiepark in de portfolio van MarinaParken.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...