Geplaatst op: 17-02-2022
Auteur: Marc Gerlings

Sprong vooruit online +40% voor Visit Zuid-Limburg

"De recente cijfers zijn een gevolg van de in 2020 volledig vernieuwde website"

Sprong vooruit online +40% voor Visit Zuid-Limburg
Online succes voor Visit Zuid-Limburg na investeringen in 2020.
Met een stijging van 40% aan bezoekers en 10 miljoen bezochte pagina’s in 2021 bewijst visitzuidlimburg.nl dat de ingeslagen weg loont. De coronapandemie leidde tot veel vragen bij recreanten en die zochten dat online op. Visit Zuid-Limburg wijst voor het online succes naar de doorontwikkeling en bereiken van de nieuwe geïnteresseerden voor Zuid-Limburg.

De voornaamste stijging was te zien in het organische verkeer met een groei van 50% naar 2,2 miljoen. Dat zijn bezoekers die de website uit zichzelf - en dus gratis - vinden; niet via online campagnes of social media. 

Routes geliefd en betere filters

Door heel Nederland is er een grote vraag naar routes. Dat is ook te zien in de online cijfers van Zuid-Limburg. Het aantal bekeken routes steeg met 75% naar ruim 2,3 miljoen, ook in het voordeel van aangesloten partners. Het optimaliseren van de vindbaarheid van aangesloten partners kreeg in 2021 maximaal aandacht, meldt de DMO. Net als de doorverwijzing vanuit de social media kanalen naar visitzuidlimburg.nl. Dat en meer leidde tot de groeicijfers. Dat leidt ook tot een missie voor dit jaar en verder bij de DMO. "Een solide basis voor de toekomst om de website verder te perfectioneren."

Na het onovertroffen 2020 op het gebied van populariteit van (wandel-)routes bleek dit onderdeel in 2021 nog meer in trek te zijn. Het aantal bekeken routes op visitzuidlimburg.nl is in 2021 met 75% gestegen naar ruim 2,3 miljoen. Nieuwe filteropties - op thema, lengte en toegankelijkheid van routes zoals ‘rolstoelvriendelijk’ - zijn gretig gebruikt en wierpen hun vruchten af. Net als het stimuleren van de zichtbaarheid van aangesloten partners door sinds 2021 op de routepagina’s deze partners - gelegen op of in de buurt van de route - automatisch te tonen en vice versa.

Waar komt de stijging vandaan?

Visit Zuid-Limburg grijpt terug naar de twee jaar geleden uitgebrachte visie voor het huidige online succes. 'De recente cijfers zijn een gevolg van de in 2020 volledig vernieuwde website, ontwikkeld in aansluiting op de Visie Vrijetijdseconomie ‘Bestemming Zuid-Limburg 2030’ in opdracht van de Zuid-Limburgse gemeenten. Hierin staan ‘de grote verhalen van Zuid-Limburg’ centraal. Met als doel zowel gasten als inwoners met deze verhalen te raken en te verbinden. Daarom baseert Visit Zuid-Limburg haar website op kwalitatieve inhoud over al het unieke dat de regio te bieden heeft. Aangevuld met verbeteringen op het gebied van zoekmachine-optimalisatie en gedegen zoekwoordenonderzoek als onderdeel van de strategie.'

Om de vindbaarheid van aangesloten partners te optimaliseren is in 2021 de Visit Zuid-Limburg databank ‘Zoek in heel Zuid-Limburg’  uitgebreid en verbeterd.  Per categorie kan er nu nog gemakkelijker gefilterd worden op relevante thema’s, locaties en kenmerken. Via deze databank verzamelt 10% van de gebruikers ‘favorieten’ via de nieuwe favorietenfunctie, die vooral wordt gebruikt voor het liken en delen van routes.

Voor partners extra ontwikkelingen

Voor iedereen die het maar gebruiken wil, lanceerde Visit Zuid-Limburg de ‘Online Wegwijzer Zuid-Limburg’, een nieuwe techniek oftewel ‘widget’ die in 2021 gratis ter beschikking werd gesteld en waarmee partners via de aanbieders van deze techniek eenvoudig vindbaar zijn.
In de herfst en winter van 2021 vernieuwde Visit Zuid-Limburg de Engels- Frans- en Duitstalige websites met onder meer een uitgebreide zoekfunctie. Vanaf december is ook de informatie van aangesloten partners goed zichtbaar en vindbaar op de meertalige websites zoals routes, bezienswaardigheden, restaurants en hotels.

Social Media in de lift

Via Facebook en Instagram bereikte de DMO in 2021 dubbel zoveel bezoekers op visitzuidlimburg.nl. Tegen de trend in groeide het aantal ‘vind ik leuks’ en volgers van @visitzuidlimburg op Facebook. Het bereik via Instagram @visitzuidlimburg steeg explosief in 2021 met bijna 300% naar net geen 500.000. Dit is het aantal unieke accounts dat een van de Visit Zuid-Limburg instagram berichten ten minste 1 keer zag. Tenslotte is de hashtag #visitzuidlimburg na afgelopen jaar al bijna 80.000 maal gebruikt.

2021 conversie naar geïnteresseerden

Waar in 2020 door corona veel verkeer op zoek was naar ‘vakantie in eigen land’, ging in 2021 ook weer de aandacht uit naar vakanties in het buitenland. Daarom stak Visit Zuid-Limburg in 2021 veel energie in het bereiken van ‘nieuwe’ Zuid-Limburg geïnteresseerden. In 2022 gaat de organisatie zich richten op het behouden van deze doelgroepen en juist daar haar focus op leggen in haar marketingcampagnes. Hoofdzakelijk door in te spelen op trends en ontwikkelingen en in te zetten op het verhogen van video en reels op social media. Maar ook door resultaten te analyseren om vervolgens de website te kunnen verbeteren. In 2022 staan onder meer de optimalisatie van routes en digitale toegankelijkheid op het programma.

Opvallende feiten over 2021:

> ‘Overnachten’ is een van de meest populaire onderdelen op visitzuidlimburg.nl. Het totale aantal bekeken pagina’s is hier gestegen met 73% en de paginaweergaven van bij Visit Zuid-Limburg aangesloten accommodaties stegen met 70% naar 1 miljoen.
> Uit het hoge aantal bezoeken op de ‘Take-away-wandelingen’-pagina bleek de grote interesse in deze vorm van wandelen tijdens de lockdowns.
> De pagina met fietsoplaadpunten in Zuid-Limburg is goed gevonden.
> Het aantal consumenten-nieuwsbrief inschrijvingen via de website, is in het afgelopen jaar organisch gestegen met 44%. Dat onze online nieuwsbrief vervolgens goed is gelezen door deze nieuwe Zuid-Limburg geïnteresseerden, blijkt onder andere uit het feit dat de kliks naar visitzuidlimburg.nl uit deze mailings met 37% stegen.
 
Trefwoorden: Limburg, DMO, online, social, marketing

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...