Geplaatst op: 17-02-2022
Auteur: Peter Bekkering en Marc Gerlings

Nederlanders willen weer meer met vakantie naar het buitenland

Nederlanders willen weer meer met vakantie naar het buitenland
Spaanse kust.

Nederlanders willen weer meer op vakantie. Bovendien willen ze weer meer naar het buitenland. Maar nog niet zoveel als voor de coronapandemie. Dat blijkt uit het grootschalig consumentenonderzoek dat Trends & Tourism  eind januari en begin februari 2022 heeft uitgevoerd naar vakantieplannen van een week of langer voor komende zomer. 

Daar waar de voorgaande twee coronazomers (2020 en 2021) de vakantiedeelname nog op 50 tot 60% lag, geeft nu 68% aan beslist of waarschijnlijk op vakantie te willen.  Bovendien twijfelt zo’n 16% nog. Van der Most vindt het aantal van 68% al verrassend hoog: "Het ligt heel dicht bij de ruim 70% van vóór corona.”

Invloed weer en versoepelingen

Datzelfde geldt nog niet voor de vakanties naar het buitenland. Dat zit met ruim 50% buitenland, 40% binnenland en een kleine 10% nog geen keuze tussen binnenland en buitenland wel in de lift in vergelijking met de twee coronajaren. Van der Most: "Die stijgende populariteit heeft te maken met de versoepelingen en mogelijk ook met het feit dat de zomer van 2021 in Nederland niet veel zon kende. Tegelijkertijd is het nog lang niet op het niveau van vóór corona. Toen ging 80% naar het buitenland en bleef 20% in eigen land.”

Wat niet veranderd is door corona is de top drie favoriete buitenlandse vakantiebestemmingen. Die bestaat nog altijd uit Spanje, Frankrijk en Griekenland. 

Veel boekingen nog boven de markt

Zo’n 40% van alle vakantieplannen is reeds omgezet in een boeking. Daarbij is er wel een duidelijk verschil tussen binnenland en buitenland. Van de vakantiegangers die komende zomer in eigen land willen blijven heeft ruim de helft het verblijf al geboekt/geregeld. Van de geplande buitenlandse vakanties is dat pas een kwart.

Trefwoorden: trend, reizen, boekingen, vakantie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies