Geplaatst op: 17-02-2022
Auteur: Peter Bekkering en Marc Gerlings

Nederlanders willen weer meer met vakantie naar het buitenland

Nederlanders willen weer meer met vakantie naar het buitenland
Spaanse kust.

Nederlanders willen weer meer op vakantie. Bovendien willen ze weer meer naar het buitenland. Maar nog niet zoveel als voor de coronapandemie. Dat blijkt uit het grootschalig consumentenonderzoek dat Trends & Tourism  eind januari en begin februari 2022 heeft uitgevoerd naar vakantieplannen van een week of langer voor komende zomer. 

Daar waar de voorgaande twee coronazomers (2020 en 2021) de vakantiedeelname nog op 50 tot 60% lag, geeft nu 68% aan beslist of waarschijnlijk op vakantie te willen.  Bovendien twijfelt zo’n 16% nog. Van der Most vindt het aantal van 68% al verrassend hoog: "Het ligt heel dicht bij de ruim 70% van vóór corona.”

Invloed weer en versoepelingen

Datzelfde geldt nog niet voor de vakanties naar het buitenland. Dat zit met ruim 50% buitenland, 40% binnenland en een kleine 10% nog geen keuze tussen binnenland en buitenland wel in de lift in vergelijking met de twee coronajaren. Van der Most: "Die stijgende populariteit heeft te maken met de versoepelingen en mogelijk ook met het feit dat de zomer van 2021 in Nederland niet veel zon kende. Tegelijkertijd is het nog lang niet op het niveau van vóór corona. Toen ging 80% naar het buitenland en bleef 20% in eigen land.”

Wat niet veranderd is door corona is de top drie favoriete buitenlandse vakantiebestemmingen. Die bestaat nog altijd uit Spanje, Frankrijk en Griekenland. 

Veel boekingen nog boven de markt

Zo’n 40% van alle vakantieplannen is reeds omgezet in een boeking. Daarbij is er wel een duidelijk verschil tussen binnenland en buitenland. Van de vakantiegangers die komende zomer in eigen land willen blijven heeft ruim de helft het verblijf al geboekt/geregeld. Van de geplande buitenlandse vakanties is dat pas een kwart.

Trefwoorden: trend, reizen, boekingen, vakantie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.
17/01/25
Tevredenheid bij organisatoren Vakantiebeurs en Horecava
De Vakantiebeurs heeft dit jaar ruim 71.000 bezoekers getrokken en 6.300 reisprofessionals bezochten de Travel Trade Days in de Utrechtse Jaarbeurs. In Amsterdam wis de Horecava 67.000 professionals te trekken.
15/01/25
Ruby Hotels zet Heeres in voor pr Nederlandse markt
Ruby Hotels, de Duitse hotelgroep die bekendstaat om haar Lean Luxury-concept, heeft Eline Heeres (S...
13/01/25
2024 lastig jaar horeca met volumedaling
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) keek bij de opening van vakbeurs Horecava terug op het horecajaar 2024 en de brancheorganisatie keek ook vooruit op 2025. Het bleek een lastig jaar met een lichte volumedaling in 2024.
08/01/25
Horeca van herstel naar crisis: aantal faillissementen piekt in 2025
De Nederlandse restaurantbranche dreigt in 2025 een recordaantal van 450 failissementen te bereiken, blijkt uit een analyse van ABN AMRO en Hotelschool The Hague.
31/12/24
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.