Geplaatst op: 17-02-2022
Auteur: Peter Bekkering en Marc Gerlings

Nederlanders willen weer meer met vakantie naar het buitenland

Nederlanders willen weer meer met vakantie naar het buitenland
Spaanse kust.

Nederlanders willen weer meer op vakantie. Bovendien willen ze weer meer naar het buitenland. Maar nog niet zoveel als voor de coronapandemie. Dat blijkt uit het grootschalig consumentenonderzoek dat Trends & Tourism  eind januari en begin februari 2022 heeft uitgevoerd naar vakantieplannen van een week of langer voor komende zomer. 

Daar waar de voorgaande twee coronazomers (2020 en 2021) de vakantiedeelname nog op 50 tot 60% lag, geeft nu 68% aan beslist of waarschijnlijk op vakantie te willen.  Bovendien twijfelt zo’n 16% nog. Van der Most vindt het aantal van 68% al verrassend hoog: "Het ligt heel dicht bij de ruim 70% van vóór corona.”

Invloed weer en versoepelingen

Datzelfde geldt nog niet voor de vakanties naar het buitenland. Dat zit met ruim 50% buitenland, 40% binnenland en een kleine 10% nog geen keuze tussen binnenland en buitenland wel in de lift in vergelijking met de twee coronajaren. Van der Most: "Die stijgende populariteit heeft te maken met de versoepelingen en mogelijk ook met het feit dat de zomer van 2021 in Nederland niet veel zon kende. Tegelijkertijd is het nog lang niet op het niveau van vóór corona. Toen ging 80% naar het buitenland en bleef 20% in eigen land.”

Wat niet veranderd is door corona is de top drie favoriete buitenlandse vakantiebestemmingen. Die bestaat nog altijd uit Spanje, Frankrijk en Griekenland. 

Veel boekingen nog boven de markt

Zo’n 40% van alle vakantieplannen is reeds omgezet in een boeking. Daarbij is er wel een duidelijk verschil tussen binnenland en buitenland. Van de vakantiegangers die komende zomer in eigen land willen blijven heeft ruim de helft het verblijf al geboekt/geregeld. Van de geplande buitenlandse vakanties is dat pas een kwart.

Trefwoorden: trend, reizen, boekingen, vakantie

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...