Geplaatst op: 17-02-2022
Auteur: Marc Gerlings

Miljardenverlies voor concern maar KLM lijkt uit het dal te klimmen

Miljardenverlies voor concern maar KLM lijkt uit het dal te klimmen
Vindt KLM weer de weg omhoog uit de pandemie?
Als concern lijdt Air France - KLM een verlies van 3,3 miljard euro over 2021. Maar KLM is blij met de stijgende boekingstrend en kijkt veel positiever naar de actuele ontwikkeling dan naar het moeilijke afgelopen jaar. KLM heeft het vierde kwartaal van 2021 net als het derde kwartaal afgesloten met zwarte cijfers. De operationele winst bedroeg €127 miljoen.

KLM ziet hierin het herstel, ondanks dat er nog steeds wereldwijd sprake is van restricties die het reizen bemoeilijken. Over het gehele jaar 2021 noteerde KLM een operationeel verlies van €227 miljoen, een aanzienlijke verbetering ten opzichte van 2020, toen het verlies nog €1.154 miljoen was. 

De omzet in het vierde kwartaal van 2021 bedroeg €2.038 miljoen, ten opzichte van €1.136 miljoen in het vierde kwartaal van 2020. Over het gehele jaar steeg de omzet naar €6.065 miljoen, ten opzichte van €5.120 miljoen in 2020. Van het leningenpakket van €3,4 miljard is in 2021 niets getrokken. In totaal is dus tot nu toe €942 miljoen opgenomen. 

2021 in twee delen

Het jaar 2021 bestond uit twee verschillende delen. De eerste helft van het jaar was fors negatief met reisrestricties, een lockdown, de dubbele testverplichting et cetera, resulterend in een operationeel verlies van €522 miljoen. De tweede helft van het jaar daarentegen was er een van herstel en liet een positief operationeel bedrijfsresultaat zien in het derde en vierde kwartaal van €295 miljoen. Ook dit jaar werd het KLM-resultaat ondersteund met een aanzienlijke NOW-bijdrage, waarvoor KLM de overheid zeer erkentelijk is.

Positieve boekingstrend

In totaal mocht KLM 5,2 miljoen passagiers aan boord verwelkomen in het vierde kwartaal van 2021. Zowel de herfst- als de kerstvakantie lieten een positieve boekingstrend zien bij KLM en Transavia. Daarnaast keerden meer zakenreizigers in het vierde kwartaal terug in het vliegtuig, met name uit het midden- en kleinbedrijf. Tegelijkertijd bleef de onzekerheid over de snel veranderende inreisregels, zoals de verschillende eisen die aan boosters worden gesteld en aanvullende test- en quarantaineverplichtingen voor gevaccineerde reizigers. Inmiddels versoepelen veel landen de restricties en verplichte testen. Dat helpt het verdere herstel. Tegelijk zijn er ook nog landen waar strenge reisrestricties gelden, zoals in Azië.

Cargo zorgt voor positieve stemming

Cargo leverde een belangrijke bijdrage aan de verbetering van het resultaat in het afgelopen jaar. De vrachtomzet steeg in 2021 met 29 procent. Engineering & Maintenance wist het operationeel resultaat te verbeteren ondanks de dalende omzet door de afname in vraag naar onderhoud voor derden.

President-directeur Pieter Elbers "Deze cijfers laten de veerkracht van KLM zien. Na bijna twee jaar crisis zet het herstel dat in het derde kwartaal van 2021 zichtbaar werd zich in het vierde kwartaal door, dankzij de loyaliteit van onze klanten en de enorme inzet van KLM-collega’s. Dat geeft energie voor de lange weg naar volledig herstel die nog voor ons ligt. Ik heb er alle vertrouwen in dat ons dat gaat lukken."

Trefwoorden: KLM, vliegen, luchtvaart

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...