Geplaatst op: 24-02-2022
Auteur: Marc Gerlings

Wegblijven toeristen zorgt voor leegstand stadscentra

Wegblijven toeristen zorgt voor leegstand stadscentra
Alkmaar.

De trend bij de consumenten om online te kopen zet nog steeds door. Door de resultaten van het koopstromenonderzoek van eind 2021 is nu overduidelijk de rol van de bezoekerseconomie te zien. Steden die aantrekkelijk zijn voor toeristen en bezoekers zien minder leegstand in de stadscentra.

Uit het grootste koopstromenonderzoek in Nederland ooit (KSO21) blijkt vooral dat de opmars van internetwinkels onverminderd doorzet. De resultaten uit de provincie Noord-Holland laten goed de relatie met bezoekers en toerisme zien.

In Noord-Holland valt de sterke toename van de leegstand op die vooral zichtbaar is in Amsterdam en Amstelveen. Ook de omzetdaling van 10% in onder andere Amsterdam, Zaanstad en Beverwijk is opvallend. Alkmaar komt positief uit het onderzoek. Deze stad scoorde goed als het gaat om bestedingen en bezoek van consumenten van buiten de gemeente. In het onderzoek is ook de invloed van corona op winkel- en horecagedrag meegenomen. 

Horeca en ontspanning in het centrum

Het Koopstromenonderzoek (KSO) levert nieuwe data en inzichten over het functioneren van detailhandel en winkelgebieden aan de hand van het koopgedrag en het oordeel van consumenten. Nieuw is dat het onderzoek naast detailhandel ook gebruik van horeca omvat. Horeca, en in mindere mate ontspanning, blijken van groeiend belang voor het functioneren van centrumgebieden. Ruim een derde van de consumenten die komt om te winkelen (mode) maakt ook gebruik van horeca.

Invloed wegblijvend toerisme

Meer dan 180.000 enquêtes werden geanalyseerd in het onderzoek naar het functioneren van centrum- en winkelgebieden in de Randstad en Noord-Brabant. Uit het onderzoek blijkt dat de grootste binnensteden terrein verliezen mede door de forse reductie van het (buitenlandse) toerisme en het grotendeels wegblijven van het kantoorpersoneel. In 2018 waren de grote winkelgebieden nog de grote ‘winnaars’ van het KSO. 

Van fun naar doelmatig en dat treft centra

Recreatief winkelen heeft door corona een doelmatig karakter gekregen. Aan de andere kant laat het onderzoek zien dat internetwinkelen blijvend is. De bestedingen in winkels aan kleding en schoeisel daalden. Er is meer besteed in bouwmarkten, woonwinkels en tuincentra. Deze stijging houdt onder ander verband met corona: de herwaardering van de woning, thuiswerken, vermijden van drukke plekken en korter en doelgerichter winkelen. 

De provincie Noord-Holland heeft een subsidieregeling Ondersteuning Toekomstbestendige Winkelgebieden. Ondernemersverenigingen, gemeenten en vastgoedeigenaren kunnen subsidie aanvragen. Zij kunnen bijvoorbeeld geld krijgen voor het opzetten of verbeteren van een ondernemerscollectief of het verbeteren van de samenwerking tussen ondernemers.

Wie zitten in het Koopstromenonderzoek 2021

Noord-Holland voert dit onderzoek sinds 2011 uit in Randstadverband. Het Koopstromenonderzoek 2021 werd uitgevoerd door de combinatie I&O Research, BRO en Bureau Stedelijke Planning (Onderdeel van Sweco) in opdracht van de provincie Noord-Holland, provincie Zuid-Holland, provincie Utrecht en provincie Noord-Brabant.

Er zijn in de onderzoeksperiode (september en oktober 2021) 186.000 enquêtes afgenomen. Met de keuze voor deze onderzoeksperiode was ook voor het eerst de invloed van corona op ons winkel- en horecagedrag goed te meten. Meer informatie via www.kso2021.nl. 
Trefwoorden: internet, leegstand, stad, vrijetijdseconomie, beleid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies