Geplaatst op: 24-02-2022
Auteur: Marc Gerlings

Wegblijven toeristen zorgt voor leegstand stadscentra

Wegblijven toeristen zorgt voor leegstand stadscentra
Alkmaar.

De trend bij de consumenten om online te kopen zet nog steeds door. Door de resultaten van het koopstromenonderzoek van eind 2021 is nu overduidelijk de rol van de bezoekerseconomie te zien. Steden die aantrekkelijk zijn voor toeristen en bezoekers zien minder leegstand in de stadscentra.

Uit het grootste koopstromenonderzoek in Nederland ooit (KSO21) blijkt vooral dat de opmars van internetwinkels onverminderd doorzet. De resultaten uit de provincie Noord-Holland laten goed de relatie met bezoekers en toerisme zien.

In Noord-Holland valt de sterke toename van de leegstand op die vooral zichtbaar is in Amsterdam en Amstelveen. Ook de omzetdaling van 10% in onder andere Amsterdam, Zaanstad en Beverwijk is opvallend. Alkmaar komt positief uit het onderzoek. Deze stad scoorde goed als het gaat om bestedingen en bezoek van consumenten van buiten de gemeente. In het onderzoek is ook de invloed van corona op winkel- en horecagedrag meegenomen. 

Horeca en ontspanning in het centrum

Het Koopstromenonderzoek (KSO) levert nieuwe data en inzichten over het functioneren van detailhandel en winkelgebieden aan de hand van het koopgedrag en het oordeel van consumenten. Nieuw is dat het onderzoek naast detailhandel ook gebruik van horeca omvat. Horeca, en in mindere mate ontspanning, blijken van groeiend belang voor het functioneren van centrumgebieden. Ruim een derde van de consumenten die komt om te winkelen (mode) maakt ook gebruik van horeca.

Invloed wegblijvend toerisme

Meer dan 180.000 enquêtes werden geanalyseerd in het onderzoek naar het functioneren van centrum- en winkelgebieden in de Randstad en Noord-Brabant. Uit het onderzoek blijkt dat de grootste binnensteden terrein verliezen mede door de forse reductie van het (buitenlandse) toerisme en het grotendeels wegblijven van het kantoorpersoneel. In 2018 waren de grote winkelgebieden nog de grote ‘winnaars’ van het KSO. 

Van fun naar doelmatig en dat treft centra

Recreatief winkelen heeft door corona een doelmatig karakter gekregen. Aan de andere kant laat het onderzoek zien dat internetwinkelen blijvend is. De bestedingen in winkels aan kleding en schoeisel daalden. Er is meer besteed in bouwmarkten, woonwinkels en tuincentra. Deze stijging houdt onder ander verband met corona: de herwaardering van de woning, thuiswerken, vermijden van drukke plekken en korter en doelgerichter winkelen. 

De provincie Noord-Holland heeft een subsidieregeling Ondersteuning Toekomstbestendige Winkelgebieden. Ondernemersverenigingen, gemeenten en vastgoedeigenaren kunnen subsidie aanvragen. Zij kunnen bijvoorbeeld geld krijgen voor het opzetten of verbeteren van een ondernemerscollectief of het verbeteren van de samenwerking tussen ondernemers.

Wie zitten in het Koopstromenonderzoek 2021

Noord-Holland voert dit onderzoek sinds 2011 uit in Randstadverband. Het Koopstromenonderzoek 2021 werd uitgevoerd door de combinatie I&O Research, BRO en Bureau Stedelijke Planning (Onderdeel van Sweco) in opdracht van de provincie Noord-Holland, provincie Zuid-Holland, provincie Utrecht en provincie Noord-Brabant.

Er zijn in de onderzoeksperiode (september en oktober 2021) 186.000 enquêtes afgenomen. Met de keuze voor deze onderzoeksperiode was ook voor het eerst de invloed van corona op ons winkel- en horecagedrag goed te meten. Meer informatie via www.kso2021.nl. 
Trefwoorden: internet, leegstand, stad, vrijetijdseconomie, beleid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/01/25
Gelderland trekt bijna 5 miljoen verblijfgasten in 2024
Stijging van 5,4% van gasten die minstens één macht in Gelderland verbleven. Het dagtoerisme groeide 13% bij attracties.
16/01/25
Apollo Reizen verlengt sponsoring van de NN Marathon Rotterdam
De touroperator Apollo Reizen blijft officieel sponsor van de NN Marathon Rotterdam en gaat op de Marathon Sport Expo in gesprek met de deelnemers.
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...
06/01/25
DNB gaat in maart weer open voor bezoekers
Na een bijna vijf jaar durende renovatie is het gebouw ook weer open voor bezoekers en toeristen. Een bijzondere attractie in het hart van de hoofdstad Amsterdam.
30/12/24
Tunnel Jonkheerpad officieel geopend
ProRail heeft samen met Brabants Landschap en de gemeente Oisterwijk de onderdoorgang bij het Jonkheerpad in natuurgebied Landgoed Nemerlaer begin december officieel geopend.
27/12/24
Eerste wandelchallenge 30 minuten iedere dag
Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) organiseert samen met Lana Witte-de Wit, Wandelaar des Vaderlands, de allereerste Nieuwjaars Wandelchallenge. De challenge, iedere dag 30 minuten wandelen.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...