Nieuwe citymarketingstrategie voor Hoogstraten
De Vlaamse gemeente Hoogstraten heeft een nieuw citymarketingplan. CityD-WES ontwikkelde die voor de gemeente in samenwerking met Supermoon. De stad heeft een gloednieuw logo, nieuwe huisstijl en een ambitieus citymarketingplan. In het plan staat de trots van de bewoners voorop.
Voor de opdracht gingen de onderzoekers op zoek naar antwoorden op de volgende vragen:
- Wat verbindt de Hoogstratenaren?
- Wat maakt ons fier op onze stad?
- Hoe kunnen we ons onderscheiden van andere gemeenten?
- Kortom, wat maakt ons uniek?
Identiteit
Zo kwamen ze tot deze identiteit: "Hoogstraten is dé gezellige en bruisende stad op mensenmaat met veelzijdige voorzieningen zodat de inwoners actief kunnen genieten van het leven en hun thuis. In het gastvrije Hoogstraten hebben wij een warm hart voor jong en oud.” Kortom, Hoogstraten is een stad op mensenmaat, warm, gastvrij en veelzijdig: Hoogstraten, hoogst hartelijk.”
Drie doelstellingen
Met de nieuwe citymarketingstrategie zet de stad in op drie belangrijke doelstellingen:
- Trots onder de inwoners vergroten en meer verbinding creëren.
- Meer bezoekers aantrekken en het verblijfstoerisme vergroten.
- Het ondernemersklimaat versterken.
Positioneringsstatement
Voor elke groep (inwoners, bezoekers, ondernemers) is een positioneringsstatement ontwikkeld. Algemene slogan die de stad gaat uitdragen is ‘Hoogstraten, hoogst hartelijk’. Voor andere doelgroepen zijn daar diverse varianten op bedacht:
- Hoogstraten, hoogst natuurlijk
- Hoogstraten, hoogst inspirerend
- Hoogstraten, hoogst ondernemend
- Hoogstraten, hoogst zorgzaam
De nieuwe identiteit moet ingevuld worden met een nieuwe branding, een nieuw bezoekersplatform, citydressing, een magazine en ambassadeurs.
Doelstellingen
Concreet worden de doelstellingen ook. Tegen 2025 wil de stad:
- Top 10 positie behalen in de ranking van toeristische bestemmingen in de provincie Antwerpen.
- Ambassadeurschap van inwoners vergroten met meer dan 100 stadsambassadeurs.
- Bereik op sociale media vergroten met meer dan 10 000 volgers op Instagram en 10 000 volgers op Facebook (VisitHoogstraten).
- Groei van 15% van het totaal aantal overnachtingen (nulmeting 2019 aantal aankomsten: 14292).
- Unieke websitebezoekers op het bezoekersplatform van VisitHoogstraten verhogen naar 10 000 per jaar (nulmeting landingspagina toerisme 2020: 2521 unieke websitebezoekers).
- Mediawaarde verhogen naar €50 000.
- 1000 volgers op LinkedIn (stad Hoogstraten). Groei van 5% nieuwe start-ups/pop-ups.
- Leegstand in het handelscentrum behouden tussen 4% en 5%.