Geplaatst op: 25-02-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nieuwe citymarketingstrategie voor Hoogstraten

Nieuwe citymarketingstrategie voor Hoogstraten

De Vlaamse gemeente Hoogstraten heeft een nieuw citymarketingplan. CityD-WES ontwikkelde die voor de gemeente in samenwerking met Supermoon. De stad heeft een gloednieuw logo, nieuwe huisstijl en een ambitieus citymarketingplan. In het plan staat de trots van de bewoners voorop. 

Voor de opdracht gingen de onderzoekers op zoek naar antwoorden op de volgende vragen:

  • Wat verbindt de Hoogstratenaren? 
  • Wat maakt ons fier op onze stad? 
  • Hoe kunnen we ons onderscheiden van andere gemeenten? 
  • Kortom, wat maakt ons uniek? 

Identiteit

Zo kwamen ze tot deze identiteit: "Hoogstraten is dé gezellige en bruisende stad op mensenmaat met veelzijdige voorzieningen zodat de inwoners actief kunnen genieten van het leven en hun thuis. In het gastvrije Hoogstraten hebben wij een warm hart voor jong en oud.” Kortom, Hoogstraten is een stad op mensenmaat, warm, gastvrij en veelzijdig: Hoogstraten, hoogst hartelijk.”

Drie doelstellingen

Met de nieuwe citymarketingstrategie zet de stad in op drie belangrijke doelstellingen:

  • Trots onder de inwoners vergroten en meer verbinding creëren.
  • Meer bezoekers aantrekken en het verblijfstoerisme vergroten.
  • Het ondernemersklimaat versterken.

Positioneringsstatement

Voor elke groep (inwoners, bezoekers, ondernemers) is een positioneringsstatement ontwikkeld. Algemene slogan die de stad gaat uitdragen is ‘Hoogstraten, hoogst hartelijk’. Voor andere doelgroepen zijn daar diverse varianten op bedacht:

  • Hoogstraten, hoogst natuurlijk
  • Hoogstraten, hoogst inspirerend
  • Hoogstraten, hoogst ondernemend
  • Hoogstraten, hoogst zorgzaam

De nieuwe identiteit moet ingevuld worden met een nieuwe branding, een nieuw bezoekersplatform, citydressing, een magazine en ambassadeurs. 

Doelstellingen

Concreet worden de doelstellingen ook. Tegen 2025 wil de stad:

  1. Top 10 positie behalen in de ranking van toeristische bestemmingen in de provincie Antwerpen.
  2. Ambassadeurschap van inwoners vergroten met meer dan 100 stadsambassadeurs.
  3. Bereik op sociale media vergroten met meer dan 10 000 volgers op Instagram en 10 000 volgers op Facebook (VisitHoogstraten).
  4. Groei van 15% van het totaal aantal overnachtingen (nulmeting 2019 aantal aankomsten: 14292).
  5. Unieke websitebezoekers op het bezoekersplatform van VisitHoogstraten verhogen naar 10 000 per jaar (nulmeting landingspagina toerisme 2020: 2521 unieke websitebezoekers).
  6. Mediawaarde verhogen naar €50 000.
  7. 1000 volgers op LinkedIn (stad Hoogstraten). Groei van 5% nieuwe start-ups/pop-ups.
  8. Leegstand in het handelscentrum behouden tussen 4% en 5%.
Link: https://www.hoogstraten.be/sites/default/files/public/communicatie/Huisstijl/HOO-200910_brochure_Citymarketing_V4_DEF_web.pdf
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, dmo's, Belgie, Vlaanderen, stedelijk toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

02/01/25
Miljoen euro voor Romeins Museum Heerlen
Het Thermen Museum in Heerlen krijgt een nieuwe toekomst. De provincie Limburg heeft een subsidie van 1 miljoen euro toegekend aan de gemeente Heerlen om het unieke erfgoed duurzaam te behouden en te ontwikkelen. Het museum gaat verder onder de naam Romeins Museum.
31/12/24
Erfgoedbeleving in kaart gebracht
Zijn Nederlanders in erfgoed geinteresseerd en welke interactie hebben ze ermee? Dat is in kaart gebracht door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN).
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.