Geplaatst op: 25-02-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nieuwe citymarketingstrategie voor Hoogstraten

Nieuwe citymarketingstrategie voor Hoogstraten

De Vlaamse gemeente Hoogstraten heeft een nieuw citymarketingplan. CityD-WES ontwikkelde die voor de gemeente in samenwerking met Supermoon. De stad heeft een gloednieuw logo, nieuwe huisstijl en een ambitieus citymarketingplan. In het plan staat de trots van de bewoners voorop. 

Voor de opdracht gingen de onderzoekers op zoek naar antwoorden op de volgende vragen:

  • Wat verbindt de Hoogstratenaren? 
  • Wat maakt ons fier op onze stad? 
  • Hoe kunnen we ons onderscheiden van andere gemeenten? 
  • Kortom, wat maakt ons uniek? 

Identiteit

Zo kwamen ze tot deze identiteit: "Hoogstraten is dé gezellige en bruisende stad op mensenmaat met veelzijdige voorzieningen zodat de inwoners actief kunnen genieten van het leven en hun thuis. In het gastvrije Hoogstraten hebben wij een warm hart voor jong en oud.” Kortom, Hoogstraten is een stad op mensenmaat, warm, gastvrij en veelzijdig: Hoogstraten, hoogst hartelijk.”

Drie doelstellingen

Met de nieuwe citymarketingstrategie zet de stad in op drie belangrijke doelstellingen:

  • Trots onder de inwoners vergroten en meer verbinding creëren.
  • Meer bezoekers aantrekken en het verblijfstoerisme vergroten.
  • Het ondernemersklimaat versterken.

Positioneringsstatement

Voor elke groep (inwoners, bezoekers, ondernemers) is een positioneringsstatement ontwikkeld. Algemene slogan die de stad gaat uitdragen is ‘Hoogstraten, hoogst hartelijk’. Voor andere doelgroepen zijn daar diverse varianten op bedacht:

  • Hoogstraten, hoogst natuurlijk
  • Hoogstraten, hoogst inspirerend
  • Hoogstraten, hoogst ondernemend
  • Hoogstraten, hoogst zorgzaam

De nieuwe identiteit moet ingevuld worden met een nieuwe branding, een nieuw bezoekersplatform, citydressing, een magazine en ambassadeurs. 

Doelstellingen

Concreet worden de doelstellingen ook. Tegen 2025 wil de stad:

  1. Top 10 positie behalen in de ranking van toeristische bestemmingen in de provincie Antwerpen.
  2. Ambassadeurschap van inwoners vergroten met meer dan 100 stadsambassadeurs.
  3. Bereik op sociale media vergroten met meer dan 10 000 volgers op Instagram en 10 000 volgers op Facebook (VisitHoogstraten).
  4. Groei van 15% van het totaal aantal overnachtingen (nulmeting 2019 aantal aankomsten: 14292).
  5. Unieke websitebezoekers op het bezoekersplatform van VisitHoogstraten verhogen naar 10 000 per jaar (nulmeting landingspagina toerisme 2020: 2521 unieke websitebezoekers).
  6. Mediawaarde verhogen naar €50 000.
  7. 1000 volgers op LinkedIn (stad Hoogstraten). Groei van 5% nieuwe start-ups/pop-ups.
  8. Leegstand in het handelscentrum behouden tussen 4% en 5%.
Link: https://www.hoogstraten.be/sites/default/files/public/communicatie/Huisstijl/HOO-200910_brochure_Citymarketing_V4_DEF_web.pdf
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, dmo's, Belgie, Vlaanderen, stedelijk toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.