Geplaatst op: 28-02-2022
Auteur: Marc Gerlings

Nu ingrijpen bij KLM en Transavia om reizigersrechten vindt Consumentenbond

Nu ingrijpen bij KLM en Transavia om reizigersrechten vindt Consumentenbond

De Consumentenbond wil dat minister Harbers (IenW) ingrijpt bij KLM en Transavia. De luchtvaartmaatschappijen houden zich niet aan de wettelijke regels voor terugbetalen van geannuleerde vluchten. Ondanks een uitspraak van de rechter en een aangekondigde boete van toezichthouder ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport). Het conflict gaat over boekingen via D-reizen, dat later failliet ging.

Honderden consumenten wachten nog steeds op terugbetaling van door KLM en dochtermaatschappij Transavia geannuleerde vluchten. Het betreft passagiers die tussen 2019 en 2021 via D-Reizen boekten. Gemiddeld gaat het om €800 per passagier, maar regelmatig zijn het hogere bedragen van enkele duizenden euro’s per boeking.

De luchtvaartmaatschappijen zeggen het ticketgeld al aan D-Reizen te hebben terugbetaald en daarmee aan hun verplichtingen te hebben voldaan. Maar D-Reizen ging failliet voordat ze het geld overboekten naar de passagiers.

Volgens de rechter, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) én de Europese Commissie houden passagiers dan evengoed recht op terugbetaling. De luchtvaartmaatschappijen moeten het geld alsnog rechtstreeks naar hen overboeken. KLM en Transavia weigeren hier gehoor aan te geven.

Minister moet nú ingrijpen

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "De starre houding van KLM en Transavia is pure strategie. Ze laten het aankomen op tijdrovende bezwaar- en beroepsprocedures, terwijl een groot deel van de vorderingen binnenkort vervalt."

Voor terugbetaling van een geannuleerde vliegticket geldt namelijk een vervaltermijn van 2 jaar. Die termijn is voor sommige consumenten al in zicht. Alleen door de vliegmaatschappij te dagvaarden of zich aan te melden bij een claimorganisatie die dat (tegen betaling) voor hen doet, kunnen zij dat voorkomen. Dat is de wereld op zijn kop. Vandaar onze noodkreet aan de minister. Hij moet nú ingrijpen."

Voorwaarden aan staatssteun

KLM ontving, vanwege de covidpandemie, tot nu toe €3,4 miljard aan staatssteun. De Consumentenbond vindt het niet meer dan vanzelfsprekend dat het kabinet van KLM en Transavia eist dat zij zich houden aan de Europese richtlijnen en gehoor geven aan de uitspraak van de ILT. Molenaar: "Het kan niet zo zijn dat luchtvaartmaatschappijen die overeind worden gehouden met miljarden aan staatssteun, een loopje nemen met de passagiersrechten."

In een brief aan de minister dringt de Consumentenbond er ook op aan om bij de toekenning van nieuwe staatssteun het naleven van passagiersrechten als expliciete randvoorwaarde op te nemen in de afspraken. 
Trefwoorden: KLM, Transavia, D-reizen

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.