Geplaatst op: 04-03-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Zeeland op zoek naar spannende combi's tussen ondernemers en creatievelingen

Zeeland op zoek naar spannende combi's tussen ondernemers en creatievelingen

In Zeeland willen ze op een bijzondere manier binnensteden een creatieve boost geven. In het project ‘Creative City Boost’ bundelen middenstand en culturele sector hun krachten teneinde tot nieuwe product-marktcombinaties te komen. 

Na anderhalf jaar pandemie wil het project Creative City Boost nieuwe initiatieven en projecten initiëren met als doel het versterken van de culturele sector en het vitaliseren van de binnensteden. Vragen die de initiatiefnemers willen beantwoorden: Hoe vergroten we de levendigheid en de sfeer in de Zeeuwse binnensteden? Hoe kunnen we die openbare ruimte zo inrichten dat de bewoners en de bezoekers zich er goed voelen; dat ze er willen verblijven en langer willen blijven?

Initiatief

Het project is een initiatief van de provincie Zeeland en het Centrum voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Architectuur Zeeland. "Wanneer cultuursector en middenstand de krachten bundelen, kunnen er ideeën en projecten uit voortkomen die én de Zeeuwse binnensteden een boost geven én voor beide sectoren nieuwe kansen creëren”, stellen de organisaties.

Stadssafari’s

Een in het oog springend onderdeel zijn de Stadssafari’s Middelburg, Vlissingen, Goes, Terneuzen en Hulst. Tijdens een begeleide stadswandeling geven een inwoner, creatieve maker, ondernemer en ambtenaar toelichting over hun activiteiten en ervaringen in de binnenstad. De deelnemers ontdekken op deze manier de unieke mogelijkheden van de verschillende steden.  Nadat de deelnemers inzoomen op het karakter van de stad, werken ze samen voorstellen uit voor nieuwe initiatieven. Uit alle individuele voorstellen wordt er één gezamenlijk idee als beste naar voren geschoven. Zo ontstaan er uiteindelijk vijf ideeën, voor iedere stad één.

Gedeputeerde Anita Pijpelink is blij met de samenwerking tussen commerciële ondernemers en creatievelingen: "Samenwerking en cross-sectoraal denken is hard nodig. Het mes snijdt aan twee kanten: creatieve denkkracht van friskijkers kan ondernemers in de binnenstad helpen om onorthodoxe invalshoeken te kiezen. Daarnaast kan de commerciële blik het cultureel ondernemerschap stimuleren.”  

Europese subsidie

Creative City Boost is mede mogelijk gemaakt door bijdragen van het Europees Fonds Innovatieprogramma Zuid Nederland, het Rijk en de Provincie Zeeland. Deze OP-Zuid subsidie bedraagt € 625.000,- De totale projectkosten bedragen zo’n € 1.250.000,-. Het project heeft een looptijd van twee jaar. 

Trefwoorden: toerisme, stedelijk toerisme, leefbaarheid, cultuur, dagrecreatie, zeeland

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Nieuwe natuur bij Schokeiland
Er komt nieuwe natuur in Flevoland bij Schokeiland. Dat is relevant voor de toeristische sector. Schokeiland is één van de dertien Nederlandse Unesco Werelderfgoederen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.