Geplaatst op: 04-03-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Real-time drukte meten in Gelderland: Wat leverde dat op?

Real-time drukte meten in Gelderland: Wat leverde dat op?

De eerste resultaten van de Druktemonitor Gelderland zijn bekend. Op de 80 locaties waar de monitor werd ingezet zijn bijna 240 miljoen bezoeken geteld. Bijzonder is de methode waar real-time, anoniem en automatisch wordt geteld. 

De provincie Gelderland laat de drukte meten door Dat.Mobility op basis van de zogenaamde Resono-techniek. Die techniek maakt gebruik van locatiedata van diverse apps van zo’n 2 miljoen gebruikers. Het gaat dan om gebruikers die apps toestemming hebben gegeven hun data te delen met derden. Resono gebruikt die data om drukte in bepaalde gebieden te meten. De data bevat geen persoonsgegevens. De locatiegegevens betreffen een coördinaat en een moment in tijd. Direct na ontvangst worden alle locatiegegevens versleuteld en geaggregeerd zodat de gegevens volledig zijn geanonimiseerd en nooit meer terug zijn te herleiden naar een individu.

Welke locaties worden gemeten?

De Druktemonitor Gelderland biedt objectieve informatie over 80 locaties in de provincie. Deze locaties zijn onderverdeeld in 6 categorieën: natuur (25), attractie (9), stadspark (4), stadscentrum (21), cultuur (6) en water (15). De gemeten actuele drukte wordt steeds vergeleken met het drukste moment op een zelfde dag van de week in de afgelopen 4 weken.

Hoe druk was het?

In totaal worden er in de periode juni tot en met oktober 2021 bijna 240 miljoen bezoeken geregistreerd bij de 80 locaties in de Druktemonitor. De meeste bezoeken gaan naar de stadscentra, gevolgd door water en natuur. De bezoeken van de stadscentra vinden voor een groot deel voor en na de zomervakantie plaats, terwijl bij de attracties de piek in de maand augustus ligt. Ook stadsparken worden veel bezocht, bezoekersfrequentie en nabijheid spelen hierbij mogelijk een rol. Waterloacties zijn zowel in het voorjaar als zomer in trek. 

DrukteGelderland

Wanneer is het druk?

Bij de categorieën natuur, attractie en water valt het drukste moment in het weekend. Bezoek aan natuur of een stadscentrum vindt vooral op een zaterdag plaats. In stadsparken is het eigenlijk alle dagen wel even rustig/druk. Naar het weekend toe is er steeds meer drukte met vrijdag als topdag.

DrukteGelderland

Worden meerdere locaties bezocht?

De onderzoekers zagen ook combinatiebezoek maar dat was heel erg gering. Zo gaat 1,4 % van alle bezoekers gaat op dezelfde dag ook naar een andere locatie uit de Druktemonitor. Meer combinatiebezoeken zijn er voor cultuur en stadsparken. Zo gaat 3,4 % van de bezoekers van een cultuur locatie op dezelfde dag nog naar een stadscentrum. En van de bezoekers van een stadspark gaat 3,2 % nog naar een stadscentrum.

En de consumenten?

De website van de druktemonior waar consumenten konden zien 'waar het druk was en vooral waar niet' werd in de periode juli tot en met oktober zo'n 170.000 keer bezocht. 

Link: https://druktemonitorgelderland.nl
Trefwoorden: beleid, dagrecreatie, leisure, drukte, crowdcontrol, cultuur, binnensteden, attracties Gelderland, onderzoek, retail

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...