Geplaatst op: 04-03-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Real-time drukte meten in Gelderland: Wat leverde dat op?

Real-time drukte meten in Gelderland: Wat leverde dat op?

De eerste resultaten van de Druktemonitor Gelderland zijn bekend. Op de 80 locaties waar de monitor werd ingezet zijn bijna 240 miljoen bezoeken geteld. Bijzonder is de methode waar real-time, anoniem en automatisch wordt geteld. 

De provincie Gelderland laat de drukte meten door Dat.Mobility op basis van de zogenaamde Resono-techniek. Die techniek maakt gebruik van locatiedata van diverse apps van zo’n 2 miljoen gebruikers. Het gaat dan om gebruikers die apps toestemming hebben gegeven hun data te delen met derden. Resono gebruikt die data om drukte in bepaalde gebieden te meten. De data bevat geen persoonsgegevens. De locatiegegevens betreffen een coördinaat en een moment in tijd. Direct na ontvangst worden alle locatiegegevens versleuteld en geaggregeerd zodat de gegevens volledig zijn geanonimiseerd en nooit meer terug zijn te herleiden naar een individu.

Welke locaties worden gemeten?

De Druktemonitor Gelderland biedt objectieve informatie over 80 locaties in de provincie. Deze locaties zijn onderverdeeld in 6 categorieën: natuur (25), attractie (9), stadspark (4), stadscentrum (21), cultuur (6) en water (15). De gemeten actuele drukte wordt steeds vergeleken met het drukste moment op een zelfde dag van de week in de afgelopen 4 weken.

Hoe druk was het?

In totaal worden er in de periode juni tot en met oktober 2021 bijna 240 miljoen bezoeken geregistreerd bij de 80 locaties in de Druktemonitor. De meeste bezoeken gaan naar de stadscentra, gevolgd door water en natuur. De bezoeken van de stadscentra vinden voor een groot deel voor en na de zomervakantie plaats, terwijl bij de attracties de piek in de maand augustus ligt. Ook stadsparken worden veel bezocht, bezoekersfrequentie en nabijheid spelen hierbij mogelijk een rol. Waterloacties zijn zowel in het voorjaar als zomer in trek. 

DrukteGelderland

Wanneer is het druk?

Bij de categorieën natuur, attractie en water valt het drukste moment in het weekend. Bezoek aan natuur of een stadscentrum vindt vooral op een zaterdag plaats. In stadsparken is het eigenlijk alle dagen wel even rustig/druk. Naar het weekend toe is er steeds meer drukte met vrijdag als topdag.

DrukteGelderland

Worden meerdere locaties bezocht?

De onderzoekers zagen ook combinatiebezoek maar dat was heel erg gering. Zo gaat 1,4 % van alle bezoekers gaat op dezelfde dag ook naar een andere locatie uit de Druktemonitor. Meer combinatiebezoeken zijn er voor cultuur en stadsparken. Zo gaat 3,4 % van de bezoekers van een cultuur locatie op dezelfde dag nog naar een stadscentrum. En van de bezoekers van een stadspark gaat 3,2 % nog naar een stadscentrum.

En de consumenten?

De website van de druktemonior waar consumenten konden zien 'waar het druk was en vooral waar niet' werd in de periode juli tot en met oktober zo'n 170.000 keer bezocht. 

Link: https://druktemonitorgelderland.nl
Trefwoorden: beleid, dagrecreatie, leisure, drukte, crowdcontrol, cultuur, binnensteden, attracties Gelderland, onderzoek, retail

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies